Maaike, je moet even de huidige dikte van je matras opmeten. Dat is een mooie maatstaf. Verder kan het je enorm helpen als je de maximale dikte van een matras te weten kan komen, want, hoe dikker hoe beter.
Wat je kunt doen is een aantal slaapzakken ouzo op je bed leggen en de vouwwagen inklappen. Neet zo lang dikte opstapelen totdat je vouwwagen niet goed dicht kan. Die dikte is dat de dikte die je matras kan hebben.
Ik schat dat nu je 8cm hebt en dat je door te meten tot 10 of 12 cm kunt gaan. Ik hoop echter voor je dat je meer cm;s kunt hebben.
Dan heb je het materiaal. Je hebt een paar materiaal-soorten. Enkele daarvan zijn afhankelijk van de dikte van je matras. Een traagschuim-matras van 8cm zal, volgens de kenners die ik gesproken heb, nooit kunnen, aangezien deze een 'kern' nodig hebben die meer dikte vereist.
De meeste vouwwagen-matrassen zijn dan ook van polyether. Zoek dus naar een polyether matras met een hardheid van SG40. Dan weet je dat je het meest optimale uit je matras-keuze haalt.
Wat veel vouwwagenkampeerders doen is boven of onder hun matras iets leggen. Dat kan een top-matras zijn of een systeem dat je onder het matras plaats. Voordeel ervan lijkt me duidelijk, maar het nadeel is dat het ruimte inneem die je tijdens vervoer weer ergens moet kunnen plaatsen.
Meten is weten, maar ik gok dat je beter effe naar
http://www.matrasvakman.nl/ kan surfen....