Opknappen Holtkamper Cocoon

Gestart door Chris B, december 28, 2024, 10:55:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chris B

Dag allemaal,

Laat ik mij eerst maar eens kort voorstellen:

Chris Boessenkool, 45, uit Akkrum, behept met 2 rechterhanden, doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid, leergierigheid en een kampeervirus. Wat ik zie kan ik maken, bijna dan. Er zijn meer dan genoeg dingen die ik niet kan of nog moet leren.

Wij, vriendin en ik, zijn al jarenlang kampeerders met de tent. Doordat mijn reuma met de jaren wel wat stevigere sporen nalaat werd laagbijdegronds kamperen in een tent langzaam aan wat lastiger.
Daarom hebben we najaar 2023 besloten om een vouwwagen te gaan proberen en na wat inlezen en rondkijken hebben we de goedkoopste Holtkamper Cocoon gekocht die we konden vinden. Een Cocoon van naar zeggen bouwjaar 2000, echt een ouwetje.

Dat bleek een schot in de roos! Wat een fijn ding is dat zeg. Dat is echt vorstelijk kamperen. We hebben dan in 2024 ook echt er al een heel mooi kampeerseizoen mee beleefd.

Na wat testweekenden in het voorjaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Cocoon naar onze wensen klaargemaakt. Qua techniek de remmen nagezien, afgesteld en nieuwe banden. Verder is een compressorkoelbox in gekomen, samen met een huishoudaccu, 230v lader en aansluiting en een zonnepaneel. Koken doen we al jaren met heel veel plezier op een driepits Coleman benzinebrander van ergens begin jaren 70 vorige eeuw.

Ik meld mij hier op dit forum omdat ik tips, trics en info kan gebruiken. En ik heb hetzelfde denk ik ook wel te delen :-)

- Weet iemand hoe ik het bouwjaar van de Cocoon kan achterhalen?
- Ik heb nog nergens een Cocoon gezien met groene luifel, weet iemand hoe dit zit?
- Verder heb ik het vermoeden dat onze tent nog gemaakt is met het Wisselink KS-202 doek. Is dat ergens aan te herkennen?

Het bovenstaande is eigenlijk niet het belangrijkste. Waar het echt om gaan is het verbeteren van de tent zodat deze weer een tijd mee kan. Het tentdoek doorstaat de scheurproef ruimschoots, hoe hard je ook trekt op een dubbelgevouwen stuk, de stof scheurt niet. Dus die is prima. Maar de naden, het garen geeft het op op sommige plekken. Ook wil ik de stof langs de "lange beugel" bovenaan versterken, daar staat veel spanning op.

Heeft iemand ervaring met zelf naaien met de naaimachine aan een Cocoon? Welke naaimachine te gebruiken, welke naald, welk garen, dat soort dingen. (Ik ben langs herstellers geweest en die vonden de tent te oud en wilden er niet aan beginnen).

Verder heb ik nog iets ontzettend stoms gedaan. Ik ben in de reclame van Ultramar getuind en het doek schoongemaakt en geimpregneerd met hun spullen. Dat had ik niet moeten doen, drama. De waterdichtheid is nu wel weer redelijk op orde na opnieuw schoonmaken en impregneren met spullen van 123, maar niet meer zoals het was. Komend seizoen maar even zien hoe dit gaat.

Drikusniet

Hoe ver wil je gaan met het herstellen? Want welke machine / naald /garen je nodig hebt hangt daar mede van af.

sanderv

Hé, heb ik een verloren broer  :#
Dit verhaal komt me grotendeels bekend voor.
Waar ik wel verbaasd over ben, is dat het coaten met Ultramar niet gewerkt heeft? Onze Camplet uit 2000 was drie jaar geleden zo lek als een zeef. Daar hebben we de shampoo op los gelaten (toen was hij zo lek als een emmer zonder bodem...) en daarna anderhalve jerrycan impregneer. Moest na de eerste bui nog één keer nabehandeld worden op een paar naden, maar sindsdien weer kurkdroog. Ook in Wales. De zelfgemaakte bootkap van mijn broer is er ook helemaal mee dicht getrokken. Onze ervaring is dus juist zeer goed. Vreemd.

Chris B

Verloren broer, als in, jij hebt ook een groene luifel? ;-)
(Ik ben er echt nog geen enkele tegengekomen, terwijl ik echt regelmatig Marktplaats bekijk naar Cocoons en onderdelen daarvan.)

Dat Ultramarverhaal, er zijn 5 lagen in gegaan, nog steeds lek. Hoe het kan weet ik niet. Voor behandeling was de tent kurkdroog, ook in hevige stortregen, hagel en stormwind. (We hebben een zware storm overleefd en een week lang dikke regen zomer 2024 in de Jura.)

Wat betreft het herstellen, het gaat om het opnieuw stikken van een aantal naden en op twee plekken een extra stuk stof als versteviging er bij op te zetten. En ik wil een paar verbeteringen aan de binnentent/slaapcabine uitvoeren, zakken voor telefoon/e-reader/prullaria.

Ik zag dat de webwinkel van Esvo het KS-202 doek nog levert en ook speciaal garen. Ik heb echt nog nooit genaaid met de naaimachine, ik zou heel graag wat tips krijgen of instinkers voorkomen.

De klapkar

Denk dat je een professionele naaimachine nodig hebt om er door heen te komen, een huishoudnaaimachine kun je er wel eens op stukdraaien

Chris B

Klopt, gelukkig heb ik een Durkopp Adler langarm die ik kan gebruiken.

sanderv

Citaat van: Chris B op januari 01, 2025, 11:26:29 PM
Verloren broer, als in, jij hebt ook een groene luifel? ;-)
(Ik ben er echt nog geen enkele tegengekomen, terwijl ik echt regelmatig Marktplaats bekijk naar Cocoons en onderdelen daarvan.)
Broer als in hetzelfde denken, doen en kunnen.  :)
Wij hebben een oude Camplet op dezelfde manier aangepakt, inclusief eigenbouw zonnegenerator en compressorkoelkast. En groene luifel  :#
Het ultramar falen kan ik helaas echt niet verklaren. Mijn broer (mijn echte ;) ) heeft zelf zijn eigen bootkap genaaid onder toezicht van mijn moeder (die werkelijk alles kan met een naaimachine) en dat ding ook in één keer dicht getrokken met ultramar. Ik meen dat we de kap van onze cabrio er ook mee hebben behandeld, maar dat weet ik even niet meer zeker.

Drikusniet

Voor het naaien van tentdoek is inderdaad een zwaardere naaimachine nodig. Maar dit hoeft niet beslist een industriële te zijn. Tentdoek is te vergelijken met echte spijkerstof, dus als je die goed kunt naaien met je machine, dan kun je ook tentdoek naaien.

Wat wel duidelijk verschillend is, is de hoeveelheid stof die je verwerkt. En die stof moet allemaal onder de arm door passen & door het transport van de machine worden verplaatst. Daarom is (drie)dubbel transport sterk aan te raden. Een groot vrij werkblad / tafel is ook noodzakelijk, zodat je de stof naast de machine kunt afleggen, zonder dat het trekt tijdens het naaien.

Daarnaast: goed dikker draad ( 30-80 - lager is dikker) met een bijpassende naald (100-120, hoger is dikker). Liefst een polyester met katoen omwikkeld draad en een scherpe naald. (Koop geen Schmetz jeans naald, die is afgestemd op elastische stoffen en heeft dus een bolle punt, geen scherpe).

Daar waar je meerdere lagen hebt, die ook nog dubbel gevouwen worden, platslaan met een hamer. Vooral bij kruisende naden is dit handig / noodzakelijk.

Succes, gewoon doen, het is niet moeilijk als je er even rustig voor gaat zitten.

Chris B

Dankjewel voor de tips en de bemoedigende woorden!

plientje

Hallo, wij hebben ook een cocoon met groen en die komt uit 2007.
Ik had een ook een scheur in mijn doek maar die heb ik zelf onder de naaimachine gemaakt en dat ging prima. Het is inderdaad even een goede naald gebruiken.
Ik heb me altijd laten vertellen dat het katoen tijd nodig heeft om uit te zetten en na de eerst regen altijd even kan nevelen.
Plus ik heb eigenlijk altijd een HTT dekzeil over de tent omdat je best vaak onder bomen staat dat beschermd het doek ook.