Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekken met een Outlander 2wd.  (gelezen 2860 keer)

De klapkar

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Man
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen
Trekken met een Outlander 2wd.
« Gepost op: november 03, 2024, 02:09:21 pm »

Momenteel kijken we naar een andere auto, op dit moment trekken we met een oude Subaru legacy 4x4 en een lage versnelling. Nu staat een Outlander model 2011 hoog op het wensenlijstje maar het exemplaar wat we gezien hebben is geen 4wd, nu vraag ik me af of dat verstandig is met een vouwwagen in de bergen, of dat ik beter een 4x4 variant kan zoeken.
Zij er ervaringen met de Outlander II en een vouwwagen?

GuustFlater89

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0 (2021)
Re: Trekken met een Outlander 2wd.
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2024, 03:39:51 pm »

4x4 lijkt me volledig overbodig voor normaal vouwwagen gebruik, tenzij je helemaal bovenaan een steil gravelpad wilt staan. Kan natuurlijk altijd handig zijn, maar nodig zeker niet.

Kuijfjes

• Goldmember 2025
  • Klapperraar
  • Merk: kampeermiddel : Combi-Camp Country
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2024, 03:48:49 pm »

Momenteel kijken we naar een andere auto, op dit moment trekken we met een oude Subaru legacy 4x4 en een lage versnelling. Nu staat een Outlander model 2011 hoog op het wensenlijstje maar het exemplaar wat we gezien hebben is geen 4wd, nu vraag ik me af of dat verstandig is met een vouwwagen in de bergen, of dat ik beter een 4x4 variant kan zoeken.
Zij er ervaringen met de Outlander II en een vouwwagen?
Het voordeel van vierwielaandrijving is tractie.

De overweging die je dan kan maken is of je in  veel situaties terecht zal komen waarbij tweewielaandrijving tekort schiet. Op plekken met veel onverharde wegen en bij veelvuldig gebruik in winterse omstandigheden, met name in de bergen - al dan niet met aanhanger - is vierwielaandrijving nuttig. Maar dan dient men niet goedkope versleten banden onder de wagen te hebben :)14]

Nadelen van vierwielaandrijving zijn naast de aanschafprijs, een hoger gewicht (wegenbelasting), hoger verbruik en mogelijk ook hogere onderhoudskosten (extra onderdelen).

Dus in de sneeuw is het handig, maarja hoevaak ga je kamperen in de sneeuw?

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk

2023: aanschaf Jamet Texas, bj. ???? (heel oud)
2024: aanschaf Combi-Camp Country, bj. 2013

De klapkar

• Klapperraar
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2024, 04:41:04 pm »

Gaat vooral om bergweggetjes zoals in Noorwegen (om tunnels te mijden) die soms halfverhard en stijl kunnen zijn. De 4x4 versie kan ook op 2wd gezet worden dus voor het verbruik zal het meevallen. Afgelopen zomers in Zweden en Noorwegen was de low soms wel makkelijk. Ook in de Ardennen gebruiken we de low soms.
Wij hebben altijd gevaren en zijn nooit de Alpen oid in geweest.

Hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn met een Outlander en vouwwagen/caravan
« Laatst bewerkt op: november 03, 2024, 04:43:58 pm door De klapkar »

metalpe

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : CCC
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2024, 12:03:00 am »

Zelf heb ik geen 4x4, en ik weet niet hoe de wegen in het Noorden zijn.
Ik kan dit wel uit ervaring zeggen: dit jaar hebben we in Portugal enkele onverharde hellingen gehad. Enkele keren moeten vertrekken op zo een exemplaar. 1 keer lukte het bijna niet. Esp af en tollen maar. 2 andere keren had ik iewat moeite met m'n voortrekker, met wat wielspin tot gevolg.

Als je dus vaak onverhard hellingen doet, heeft het misschien wel een meerwaarde, maar mij lukte het tot hiertoe altijd ook met de gewone auto, en ik durf wel eens een risico te nemen, ik denk altijd dat het wel goed komt. Een gewone auto kan meer dan je denkt. De locals daar rijden ook geen 4x4 en doen die hellingen dagelijks.

Als je altijd verharde wegen neemt verbruikt en weegt het enkel meer, en zou ik het zeker niet doen. Als je vaak onverhard en steil rijdt, kan het zeker een meerwaarde hebben, al doet een goede band ook al veel.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Jon

• Klap prof
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2024, 12:44:05 am »

We hebben zo'n 2wd Outlander gehad, met een CCC er achter. Geen probleem, zelfs niet op steile hellingen. Kan mijn Suzuki Scross met 1600cc niet tegenop. Het verbruik is nogal fors, 1:8/1:9 en de wiellagers zijn een zwaktepunt en een kostbare vervanging indien nodig . Verder fijne en ruime bak.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Joergarms

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Camptrail 2023
  • Welk kampeermiddel : Tenttrailer
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2024, 05:38:49 am »

Voor mij geen auto zonder awd/ 4wd. Zeker als je dus van jezelf weet dat je toch zo nu en dan onverhard rijdt,  in afgelegen gebieden.
Onze vorige auto was een Subaru Forester Sh, ook met lage gearing, fijne trekauto, maar qua interieur gedateerd.
Huidige auto is een Suzuki Vitara 1.4 boosterjet Allgrip, echt een genot om mee te rijden en nog redelijk zuinig ook. De Vouwwagen voel je er niet achter en waar nodig aan grip en vermogen geen gebrek.

De klapkar

• Klapperraar
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2024, 09:08:59 pm »

Gaan idd nog even verder kijken, een V70 AWD staat ook op het lijstje.

Joergarms

• Klapperraar
  • **
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2024, 05:11:51 am »

Gaan idd nog even verder kijken, een V70 AWD staat ook op het lijstje.

Kijk bij de Volvo goed of het zogenaamde "angle gear" niet defect of. Dat gebeurt regelmatig bij hogere kilometerstand. Als dat defect is,  heb je alleen maar voorwielaandrijving. Het is niet superduur om te herstellen, maar wel irritant. Overigens is het onderhoud in het algemeen ook niet goedkoop aan een Volvo, zeker in vergelijk met een Mitsubishi.
Is een nieuwere Outlander phev awd geen optie?  Mijn broertje rijdt er eentje, staat op 265000km en echt nog geen enkel probleem gehad. Is ook een erg fijne caravantrekker, dus de vouwwagen moet helemaal probleemloos gaan.

Koenta_kinte

• Klap nerd
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi deluxe (2014)
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2024, 12:39:19 pm »

Wij hebben 1x een vakantie (proberen) te doen met Malawi 1.0 en een Outlander phev. De Ardennen over was al een uitdaging, je moet blijven zorgen dat de batterij vol is/bijgeladen wordt. Auto heeft ons vervolgens ook nog laten staan vanwege accu probleem in Noord Frankrijk. Auto is daarna gemaakt in Nederland en verkocht, voor ons was dit niet de manier om vakantie te houden. Nu voor vakantie weer een krachtige benzine auto en thuis rijden we zoveel mogelijk elektrisch. De 4wd hebben we op de Outlander nooit gebruikt. Mocht je kijken naar een tweedehands kijk dan ook goed naar status batterij en hoeveel garantie daar nog op zit.

Joergarms

• Klapperraar
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2024, 04:20:43 pm »

Daar moet meer mee aan de hand zijn geweest. Mijn broertje trekt er n caravan van 1300 kilo mee, door heel Europa. Nog nooit iets gehad.
Batterij is eenvoudig vol te houden door op de "charge" stand te rijden.

De klapkar

• Klapperraar
  • **
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2024, 05:18:12 pm »

Een batterijenauto is voor ons ook uitgesloten, dit betrof ook een benzine uitvoering.

Koenta_kinte

• Klap nerd
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2024, 05:46:21 pm »

Daar moet meer mee aan de hand zijn geweest. Mijn broertje trekt er n caravan van 1300 kilo mee, door heel Europa. Nog nooit iets gehad.
Batterij is eenvoudig vol te houden door op de "charge" stand te rijden.

Daar was ook iets mis mee, daarom kwamen we niet verder dan Noord Frankrijk. Maar dan heb je dus een probleem want van zo'n auto hadden ze daar geen verstand. Hij moet inderdaad continu op charge waardoor hij nog meer zuipt dan normaal en alsnog sloom de berg opgaat. Voor ons nooit meer, liever iets dat gewoon goed trekt. We hebben ook een v70 en een xc70 gehad, echt niet te vergelijken met die Outlander, ook al waren die ouder dan de Mitsubishi.

De klapkar

• Klapperraar
  • **
« Reactie #13 Gepost op: november 08, 2024, 06:46:32 pm »

Wat verbruikte die V70? op dit moment houd het opgegeven verbruik van de 2.5T AWD automaat me tegen.

Koenta_kinte

• Klap nerd
« Reactie #14 Gepost op: november 08, 2024, 08:35:30 pm »

Geen idee (meer). Wij hadden geen automaat ook.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal