Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: flitspalen kunnen tot 4 boetes per keer geven  (gelezen 587 keer)

FriedelP

• Klap gek
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
flitspalen kunnen tot 4 boetes per keer geven
« Gepost op: november 01, 2024, 10:22:08 pm »

Met al die maatregelen die men in de diverse landen doen, wordt reizen steeds minder leuk.

Nog een maatregel in dat rijtje:
https://www.hln.be/buitenland/een-flits-vier-boetes-frankrijk-krijgt-duizenden-superflitspalen-die-schatkist-moeten-spijzen~ac55343f/

Snelheid, gsm gebruik en gordel mag men gerust beboeten, maar dat van de afstand wordt quasi onmogelijk om correct in te schatten met een flitspaal zoals ook in artikel aangegeven.

Marcel

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: flitspalen kunnen tot 4 boetes per keer geven
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2024, 02:08:15 pm »

Zal allemaal wel loslopen. Een camera kan meerdere beelden maken. Ik kan me zo maar voorstellen dat de makers van de filtspaal niet perse dom zijn en rekening hebben gehouden met een inhalende auto die vlak voor je invoegt.

En dat geronk over een graaiende overheid. Wat een tendentieus artikeltje. Te weinig afstand houden, te hard rijden en je mobiel gebruiken tijdens het rijden zijn drie behoorlijk gevaarlijke overtredingen. Het lijkt mij heel goed dat de overheid daar grip op poogt te krijgen. Misschien ga ook jij er anders over denken als een whatsappende vrachtwagen chauffeur je van achter neemt?

PenH

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : CC-Flexi Comfort
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2024, 02:41:08 pm »

Sowieso is het goed om te weten dat je in Frankrijk al vanaf 1km te hard een bekeuring kan ontvangen. Vraag maar niet hoe ik dat weet...  :cry:
En zolang je niet al bumperklevend, zonder gordel en met één hand aan het stuur aan het bellen bent, zal het wel loslopen met die boetes!

FriedelP

• Klap gek
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2024, 08:24:11 pm »

Daar ben ik het zeker mee eens Marcel. Ben ook voor behoorlijke pakkans op die dingen.

Echter ben niet zeker wat die afstand betreft dat ze dat goed kunnen maken. De afstand waarop ze foto's kunnen maken en dat dit allemaal gebeurd, bij snelheden op de autosnelwegen lijkt me eerder beperkt. Dus daar heb ik wel mijn twijfels bij.

Aan zware verkeersongevallen zit ook een grote maatschappelijke kost.

Vorige week in Duitsland gereden, daar waar snelheid onbeperkt is op bepaalde stroken (maar een duitser ook niet verzekerd is bij ongeval boven de 130). Ik heb me op die stukken van onbeperkt rijden aan 130 gereden en vond het eigenlijk heel gevaarlijk met welke snelheid die wagens die over de 200 rijden komen aangesneld. Die kunnen niet tijdig reageren wanneer een vrachtwagen andere wagens naar het uiterste rijvak dringt.

In België heeft men ook al vaker vooral bij vrachtwagens met slimme flitspalen de afstand willen beboeten. Het is er tot op heden nog niet van gekomen omdat het simpelweg omdat het niet accuraat genoeg was en al die situaties niet kon detecteren met een vaste paal. Daarom ook dat ik op dat punt mijn twijfels heb.

Een overheid die gokt op meer inkomsten ten gevolgen van dergelijk boete systeem komt veelal bedrogen uit. Die meerinkomsten zijn van beperkte duur. Bestuurders gaan snel hun gedrag aan passen, wat ook de belangrijkste bedoeling is, waardoor het aantal boetes drastisch daalt en dus ook de extra inkomsten veelal van korte duur zijn.

In de gemeente hier hebben ze een aantal trajectcontroles geplaatst. De eeste maand waren er meer dan 10.000 overtredingen per week! Dat was een half jaar later met meer dan 80% gedaald. Het was ook de bedoeling sluipverkeer uit bepaalde straten weg te halen en daar was een daling met 40%. Dus de maatregelen werken wel degelijk, zorgen wel degelijk voor meer verkeersveiligheid en gedragsverandering. En het extra geld voor de overheid is eerder van korte duur.

boswachter

• Klap prof
  • Merk: kampeermiddel : Europa Camper Futura 2015
« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2024, 02:08:48 pm »

Als landmeter (vroegah) kan ik je melden dat die afstand heel goed te meten is. Omdat de camera op een vast punt staat (of gecalibreerd word bij verplaatsbare camera's) is de afstand op de foto van objecten vast te leggen. Als er 2 auto's op de foto staan is er sowiezo te weinig afstand. Ik ben erg blij met mijn cruise control die afstand houdt, ja er komt er wel eens een tussendoor, maar dat gebeurt zelden op een recht stuk waar een camera staat (die staan zelden vlak voor of na een afslag bijvoorbeeld)

FriedelP

• Klap gek
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2024, 08:26:30 pm »

Daar twijfelen we niet aan, maar als er net voor de foto iemand voor een andere wagen invoegt en nog wat scenario's kan je afstand op foto exact bepalen, maar hebt geen tijd gehad om te reageren. De foto is teveel een moment opnamen die niet kan rekening houden met wat er nu juist gebeurd is of de oorzaak is van de te korte afstand. Dat kan een agent beter inschatten om te zien of het terecht is of niet. Het is door dergelijk situaties die niet konden uitgesloten worden dat het hier nog niet gedaan wordt voor vrachtwagens.
Pagina's: 1   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal