Daar ben ik het zeker mee eens Marcel. Ben ook voor behoorlijke pakkans op die dingen.
Echter ben niet zeker wat die afstand betreft dat ze dat goed kunnen maken. De afstand waarop ze foto's kunnen maken en dat dit allemaal gebeurd, bij snelheden op de autosnelwegen lijkt me eerder beperkt. Dus daar heb ik wel mijn twijfels bij.
Aan zware verkeersongevallen zit ook een grote maatschappelijke kost.
Vorige week in Duitsland gereden, daar waar snelheid onbeperkt is op bepaalde stroken (maar een duitser ook niet verzekerd is bij ongeval boven de 130). Ik heb me op die stukken van onbeperkt rijden aan 130 gereden en vond het eigenlijk heel gevaarlijk met welke snelheid die wagens die over de 200 rijden komen aangesneld. Die kunnen niet tijdig reageren wanneer een vrachtwagen andere wagens naar het uiterste rijvak dringt.
In België heeft men ook al vaker vooral bij vrachtwagens met slimme flitspalen de afstand willen beboeten. Het is er tot op heden nog niet van gekomen omdat het simpelweg omdat het niet accuraat genoeg was en al die situaties niet kon detecteren met een vaste paal. Daarom ook dat ik op dat punt mijn twijfels heb.
Een overheid die gokt op meer inkomsten ten gevolgen van dergelijk boete systeem komt veelal bedrogen uit. Die meerinkomsten zijn van beperkte duur. Bestuurders gaan snel hun gedrag aan passen, wat ook de belangrijkste bedoeling is, waardoor het aantal boetes drastisch daalt en dus ook de extra inkomsten veelal van korte duur zijn.
In de gemeente hier hebben ze een aantal trajectcontroles geplaatst. De eeste maand waren er meer dan 10.000 overtredingen per week! Dat was een half jaar later met meer dan 80% gedaald. Het was ook de bedoeling sluipverkeer uit bepaalde straten weg te halen en daar was een daling met 40%. Dus de maatregelen werken wel degelijk, zorgen wel degelijk voor meer verkeersveiligheid en gedragsverandering. En het extra geld voor de overheid is eerder van korte duur.