Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenmaat Roadmaster family extra S  (gelezen 946 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marije vouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Roadmaster family extra S
Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Gepost op: augustus 22, 2024, 12:21:02 am »

Hoi,

Hopelijk kan iemand ons spoedig helpen. Wij staan na een klapband met de vouwwagen bij Bordeaux. De bandenmaat die eronder zit is 145 R12 . Deze maat is alleen niet te krijgen in Frankrijk of met dagen levertijd, maar we zijn op de terugweg naar huis. Weet iemand of onder de family EXtRA S ook bijv. 155  R13 kan zoals bij de family S? We slapen nu in een hotel, maar hopen morgen de band via een garage te krijgen. Vouwwagen staat nu bij een autobedrijf, maar zij kunnen dus geen banden vinden in die maat. Ps: lot heeft ons getroffen, de reserve zat er al onder en dus ook kapot.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.530
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2024, 12:38:45 am »

Die R12 slaagt normaal op de diameter. Bij R13 heb je dus ook andere velgen nodig die een grotere diameter hebben. En dan is het niet zeker of die gaat passen en voldoende kan afveren in de wielkas die voorzien is. Ik vrees er dus voor. Je moet zeker ook kijken dat de load index van de band voldoende is om de last die dient gedragen te worden te dragen. Anders kan je snel nog een klapband oplopen.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.665
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2024, 12:52:14 am »

Heb je geen enkele pechhulp? Via ANWB of verzekeraar? Voor advies kun je volgens mij altijd bij de ANWB terecht.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Marije vouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Roadmaster family extra S
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2024, 12:56:48 am »

Ja we zouden dan een nieuwe velg en band aanschaffen.  Die prijs valt gelukkig me zo lijkt het. Maar de vraag is of de wielkasten dan ook groot genoeg zijn voor r13. Ik kan alleen nergens een instructieboekje vinden van de family S Exra. Alle andere zie ik r13 banden en ook bij een family extra die te koop staat, maar bij ons zaten deze eronder... geen idee of de oude eigenaar dat heeft gedaan of dit de originele maat is voor de extra. De loadindex hadden we inderdaad gezien. Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval!!

We hebben zeker ANWB en met aanhangwagen hulp. Hotel nu ook deels vergoed voor deze nacht. Dus dat is super. Maar de banden met deze maat zijn hier dus heel slecht of niet te krijgen. Vandaag 5 uur bezig geweest. Evt. Gaat de vouwwagen los gerepratrieerd worden, maar onze spullen zitten erin en dat is best lastig, dus liever naar huis rijden. Gedoe met 2 kleine kids.  :I
Gelogd

Mike

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 158
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon
  • Newbie Klapper
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2024, 08:27:09 am »

ijkt mij dat als je 13 eronder zet en een iets minder hoge band je ook gewoon kan rijden.
Gelogd
Holtkamper Cocoon membrane airco 2012.
Met de Vrouw en Kindjes.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.572
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2024, 09:33:35 am »

inderdaad 13" met een ongeveer gelijke omtrek (dus iets minder hoge band) moet ook passen. De ANWB zou daar denk ik wel mee moeten kunnen helpen.

Dan kan je met de wagen naar huis en thuis vervang je dan alles voor die maat. weet je zeker dat niet meer in de problemen komt in de toekomst.

Wat staat er eigenlijk voor die 145?

Gelogd
Adventure Awaits

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.061
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2024, 10:15:25 pm »

Dit is een 145 80 R12 band. 145 staat voor de bandbreedte in mm, 80 voor het percentage van 80% van die breedte als wanghoogte van de band, r staat voor radiaal en de 12 staat voor de 12 inch velgdiameter. 80 staat er niet op, maar dat is de enige hoogtemaat die niet expliciet vermeld wordt.

Een andere velgmaat betekent dus ook een andere velg en dat past weer alleen als je iets kunt vinden met hetzelfde boutpatroon (de steek) en eventueel de juiste of ongeveer de juiste ET waarde (die aangeeft hoe ver die steek uit het midden van het wiel zit). Alleen de vraag of er ook 155 R13 onder past, ben je er niet mee.

Mocht je echt niet ontkomen aan een alternatieve maat: 155 65 R13 komt qua specs heel dicht in de buurt. Deze band heeft nagenoeg dezelfde omtrek (1% kleiner zelfs) en zal qua hoogte dus niet vastlopen in de kuip. De band is 10 mm breder, maar dat zal ook wel goedkomen. Bovendien is deze door veel meer fabrikanten geleverd, ook A merk fabrikanten. Jouw 145 80 R12 is een exoot die louter nog door chinese fabrikanten gemaakt wordt. Daarom heeft het ding ook levertijd.

Jullie bandenmaat kent twee load/speedindexen: 86N en 73T. De eerste mag 530 kg dragen bij max 140 km/h, de tweede 365kg bij 190 km/h. 155 65 R13 is alleen als 73T te krijgen. Is jullie vouwwagen max 650kg of max 750kg? In het laatste geval is 73T officieel op de limiet, al zou ik daar met goede banden zelf niet bang voor zijn.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.061
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2024, 10:26:49 pm »

Hier kun je trouwens bandenmaten invoeren en dan het verschil in hoogte en omtrek uitrekenen:
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/

Blijft over de velg. Ik weet niets van deze roadmasters, maar als ik op de plaatjes google, kom ik op het oog twee verschillende assen tegen. De nieuwere zie ik allemaal op aanhangervelgen staan met op het oog de voor aanhangers standaard Mercedes steek (5x112). Maar de oudere hebben kleinere velgen met een 4 boutspatroon en dat zijn op het oog 4x100 velgen. Die dichte plaatstalen aanhangerswieltjes zonder ventilatiegaten hebben doorgaans een ET waarde 0. De wielbouten zitten dan exact in het midden tussen de binnenzijde en de buitenzijde van het wiel. Alles anders dan ET0 betekent dus dat het wiel meer naar binnen of meer naar buiten komt te staan en dat kon wel eens spannend worden met de behoorlijk dichte wielkasten die ik zie. Weet jij of de garage aan 13 inch velgjes steek 4x100 kan komen die dicht in de buurt komen van deze ET waarde?

https://www.bol.com/nl/nl/p/losse-13-inch-velg-voor-aanhangwagens-4-00jx13h-600-kg-et0/9200000101669874/
Gelogd

Marije vouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Welk kampeermiddel : Roadmaster family extra S
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2024, 11:09:39 pm »

Bedankt allen!

De garage belde dat ze ineens de banden hadden binnen gekregen. Ze hebben 2 nieuwe eronder gedaan en de overgebleven goede zit er nu als reserve (thuiskomer) onder. Mooi hoeveel kennis hier aanwezig is en bedankt voor jullie snelle en goede reacties. Gelukkig is het opgelost en hoefden we niet in optie B of repatriƫring te duiken.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.665
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2024, 11:34:33 pm »

Tja, is een fijn forum. Gewoon hier blijven :) en mooi dat het opgelost is, goede reis!
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.061
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2024, 07:17:01 am »

Bedankt allen!

De garage belde dat ze ineens de banden hadden binnen gekregen. Ze hebben 2 nieuwe eronder gedaan en de overgebleven goede zit er nu als reserve (thuiskomer) onder. Mooi hoeveel kennis hier aanwezig is en bedankt voor jullie snelle en goede reacties. Gelukkig is het opgelost en hoefden we niet in optie B of repatriƫring te duiken.
Top! Goede reis.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.572
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Bandenmaat Roadmaster family extra S
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2024, 07:40:47 am »

ook namens mij, goede reis!
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal