Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes  (gelezen 1253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soof_1992

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Welk kampeermiddel : Nog geen
Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Gepost op: augustus 14, 2024, 01:50:05 pm »

Hallo! Wij zijn bezig met het proces voor het aanschaffen van eventueel een vouwwagen, voor de komende jaren met ons gezin. Onze zoon is nu 1,5 en er is een tweede opkomst. We willen de vouwwagen natuurlijk voor de zomervakantie. Maar wat voor mij ook echt een wens is, is dat we komende jaren ook vaker makkelijk weg kunnen én daadwerkelijk gaan in Nederland (bijvoorbeeld strand). Na een eerste schifting komen we dan toch op een vouwwagen uit, als we het vergelijken met alle andere opties (tent, caravan, camper). Nu vinden we het gemak om weg te gaan, dus echt belangrijk. We zijn geen geoefende vouwwagen-opzetters, hopen wel dat dit komt natuurlijk. Dus voor ons is het opzetten van een vouwwagen, het gemak en de snelheid, wel echt belangrijk willen we ook het gevoel hebben makkelijk weg te gaan komende jaren. Eventueel deels opzetten, met alleen een luifel, is natuurlijk ook al een pre. Eisen met betrekking tot ons gezin (waar slaapt iedereen) zijn iets minder groot. Realiteit is dat dit gaat veranderen, en dat we weten dat we ons daar op aan moeten passen.

Als wij in de zomervakantie naar het zonnetje willen maar ook het gemak willen om kort in NL op vakantie te gaan, voor niet geoefende vouwwagen-kampeerders, welke vouwwagen zouden jullie dan aanraden?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.371
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2024, 01:56:48 pm »

Waar staat de vouwwagen als deze niet in gebruik is. Stalling, thuis in een garage of, het mooiste, in een lood s waar je het doek ook kan drogen als je met een natte tent weer naar huis moet.
Wij hebben al in al die jaren nooit eigenlijk zomaar een weekendje weg gedaan, te druk, weers vooruitzichten slecht. Kinderen die weekend afspraken hadden, kortom het kwam er niet van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2024, 03:17:45 pm door OhPeeCee »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.578
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2024, 02:03:24 pm »

Eigenlijk zijn heel veel vouwwagens daar voor geschikt.

Het eerste wat door mijn hoofd schiet is een Camplet evt. met All Season doek. Relatief makkelijk, licht en je hebt snel 4 slaapplaatsen. Het all Season doek is gewoon fijn als je een weekendje hebt waarbij het mogelijk toch wat vochtig is (je kan het met een doek enigzins droog maken. 
Een wagen met erg dik doek, zoals Holtkampers vroeger hadden lijkt mij dan minder fijn omdat het traag droogt.

Kies je voor een vouwwagen die twee kanten openklapt, een zogenaamde dubbelklapper dan kan je voor een weekendje alleen de slaaptent opzetten evt. met nog een luifel. Dat is over het algemeen maar heel weinig werk.  Wil je op een langere vakantie meer opzetten dan is dat ook meer werk.

Dan heb je nog de wagens met maar 1 bed. Zoals de Combicamp, AlpenKreuzer Waterfront of Cabanon Malawi. wil je die met een gezin gebruiken dan ontkom je haast niet aan aaanbouwdelen zoals een voortent (Combi-camp en Cabanon) tentjes enz. 

Zomaar even een merk en een model roepen dat is dus wel ingewikkeld en veel mensen hier roepen dan wat ze zelf hebben (logisch want hun keuze) maar wat de ander kiest hoeft niet ideaal te zijn voor jullie.  Maak echt een lijstje met wat je wel en niet belangrijk vindt (wel of geen All Season, wel of geen aanbouwdelen, hoe flexibel moet de wagen zijn, moet deze veel of weinig bagageruimte hebben, moet die wel of niet altijd toegankelijk zijn, wil je we of geen keuken en moet die wel of geen vast plek hebben. Wil je dat je wagen met je gezin mee kan groeien? Met bijvoorbeeld aanbouwtentjes die ook zelfstandig kunnen staan op termijn..

Gelogd
Adventure Awaits

Ellen1979

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Cocoon Aero
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2024, 02:05:23 pm »

Waar staat de vouwwagen als deze niet in gebruik is. Stalling, thuis in een garage of, het mooiste, in een lood waar je het doek ook kan drogen als je met een natte tent weer naar huis moet.
Wij hebben al in al die jaren nooit eigenlijk zomaar een weekendje weg gedaan, te druk, weers vooruitzichten slecht. Kinderen die weekend afspraken hadden, kortom het kwam er niet van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Daar herken ik ons helemaal in. Met name doordat de kinderen een teamsport beoefenen en in het weekend een wedstrijd hebben.
Wij hebben een snelle en makkelijke klapper (holtkamper cocoon) maar het doek droogt heel langzaam. Dit is belangrijk in je overweging mee te nemen. Het hoeft niet te regenen maar de dauw in de ochtend zorgt ook voor een nat doek.
Gelogd

soof_1992

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Welk kampeermiddel : Nog geen
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2024, 02:23:26 pm »

Ik snap de reacties met betrekking tot verplichtingen, en die zien wij zeker. Alleen de komende jaren zijn ze nog zo jong, dat we dat voor nu niet als een obstakel zien. Zelfs met bijvoorbeeld sportverplichtingen, zien we ook nog mogelijkheden voor eventueel iets later op de dag vertrekken. We zoeken vooral de vrijheid, en we zien daarin genoeg mogelijkheden als we naar onze huidige weekenden kijken en ons werk op dit moment. Wie weet komen we daar van terug, dat is zeker mogelijk, maar dat zien we tegen die tijd dan.

We zijn juist op zoek naar ervaringen of vragen zoals die van Poldertoerist, omdat er zoveel keuze is. Dus aan op basis van ervaringen, adviezen en tips komen wij weer een stapje verder.

@Poldertoerist, aanritsen van aanbouwdelen is dus wel tijdrovender? Of hoeft dat niet zo te zijn?
Gelogd

MRK

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Flyer Expedition
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2024, 02:32:21 pm »

Wat de meest ideale vouwwagen weet ik niet, is ook wel een beetje afhankelijk van budget, smaak, stallingsruimte etc.

Ik kan wel onze ervaring delen; wij hebben een Holtkamper Flyer en gebruiken die ook wel eens voor weekendjes weg (2-4 keer per jaar) met twee jonge kinderen (inmiddels 2 en 6).
Dat bevalt goed, het enige nadeel vinden wij dat de keuken van de dissel moet (als je een disselkeuken hebt). Wij stallen de vouwwagen aan huis en kunnen hem ook thuis weer uitklappen als we nat hebben ingepakt, dus dat is bij ons niet zo'n probleem.
We hebben o.a. gekozen voor een Flyer omdat die een aparte ruimte heeft op de deksel waar een campingbedje in kan staan, misschien voor jullie ook handig. Ook kan de voorwand dicht bij wat slechter weer (doen we eigenlijk alleen in het voorjaar).

'Even' een weekendje weg valt in de praktijk wel iets tegen. Alle vaste kampeerspullen liggen bij ons in de vouwwagen of de disselkeuken, maar toch zijn we vaak nog wel een paar uur aan het inpakken: kleding, luiers, bedje, kinderwagen, kratje eten en drinken, kussens/dekbed, kinderboekjes etc. etc.  :P We hebben daar nu een gedeeld standaard lijstje van in de telefoon waar we allebei in kunen afvinken zodat we kunnnen zien wat er al gepakt is, dat gaat steeds sneller ;-)

EDIT:
Dat laatste geldt trouwens voor elk kampeermiddel ;-)
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2024, 02:35:30 pm door MRK »
Gelogd

Hannah

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 76
  • Merk: kampeermiddel : Van trekkerstentje naar bungalowtent (1991) naar camplet concorde (2003) naar camplet north (2024)
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2024, 03:24:02 pm »

Wat maakte dat jullie op een vouwwagen uitkwamen? Voor even een weekendje weg liggen een camper of caravan meer voor de hand.

Om wat betreft een vouwwagen stapjes verder te komen met ervaringen en tips is het eerst zaak om, zoals poldertoerist al zegt, jullie eisen en wensen op een rijtje te hebben.
Gelogd

soof_1992

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Welk kampeermiddel : Nog geen
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2024, 03:44:29 pm »

Kort gezegd valt de camper af vanwege prijs en elektrisch rijden. De camper valt af vanwege de grootte op zomervakantie (voor uitstapjes) en de prijs. We overwegen ook nog wel een camper busje inderdaad. Dus daar verdiepen we ons ook nog in.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2024, 04:04:43 pm door soof_1992 »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.371
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2024, 03:49:32 pm »

Wij zijn pas gaan kamperen met de kinderen toen de jongste uit de luiers was. Mijn werk (offshore) maakte het lastig om “even een weekendje” te pakken. Ook wij hadden een Flyer, maar kan niet drogen voor de deur. Nu met de Cocoon Aero (kinderen de deur uit) kan ik nog steeds niet drogen voor de deur, maar inpakken is 10 minuten, fietsen erop 5 minuten, aankoppelen 5 minuten en we kunnen weg. Op kleding na is de wagen gereed om te gaan   We doen het niet vaak maar soms. i.p.v. kinderen zijn er nu huis terroristen in de vorm van van 2 katten. 2 Nachten gaat net maar moet niet langer worden b

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2024, 03:54:14 pm door OhPeeCee »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2024, 04:13:29 pm »

Wat ideaal is, is voor iedereen anders. Wel denk ik dat de meeste niet-ervaren vouwwagen kampeerders lastig kunnen inschatten wat nu echt belangrijk is.

Zoals je zelf al aangeeft, zal ook je kampeerbehoefte onderweg veranderen. Met name als de schatjes groter worden, wijzigt dat best vaak. Mijn advies zou dan ook zijn: koop iets 'voor weinig' wat wel OK lijkt en ga daar lekker mee weg. Dan leer je wat een klapkar is en wat je mist (opzet-snelheid, ruimte, comfortabel bed, privacy, vaste keuken, of... nou ja, dat is dus erg persoonlijk) en kan je daarmee je volgende wagen aanschaffen.

Een kar van om en bij de 1000 EUR kan vaak nog jaren mee en verliest weinig waarde. Onze eerste kar hebben we verkocht na een week kamperen voor hetzelfde bedrag. Maar dan zonder de inventaris want die verhuisde mee naar de nieuwere wagen.

Succes met je zoektocht!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.578
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2024, 04:25:03 pm »


We zijn juist op zoek naar ervaringen of vragen zoals die van Poldertoerist, omdat er zoveel keuze is. Dus aan op basis van ervaringen, adviezen en tips komen wij weer een stapje verder.

@Poldertoerist, aanritsen van aanbouwdelen is dus wel tijdrovender? Of hoeft dat niet zo te zijn?

Je moet het zo zien dat alles wat je extra doet ook extra tijd kost. Met opzetten, maar vooral ook met opruimen.

Dan is dus een wagen waarbij je meteen leefruimte hebt en slaapruimte eigenlijk het fijnste.  Een Camplet heeft dat, en een Jametic, Trigano Odysee, of een Combicamp Flexi, Teun TTT4 (niet meer nieuw te koop). De Camplet is dus te krijgen met All Season doek. Nadeel is dat dat minder ademt. voordeel.. je hebt echt minder last van vocht aan de buitenkant en dat kan dus wel fijn zijn bij weekendjes weg.

Als je weekendjes weg wil is het fijn dat je de wagen zo kant en klaar mogelijk hebt. Een wagen waarbij je alles wat je nodig hebt exc.l de kleding al in de wagen hebt is fijn.

Onze kinderen gaan niet meer mee op vakantie. soms wel nog met een weekendje. Maar voor de weekenden hebben wij een compact Fiat busje met hefdak  Je merkt dat je daarmee echt snel denkt.. hee aardig weer, we gaan. 

De vouwwagen moet uit de stalling, maar ook daar hoeft eigenlijk alleen maar kleding in. en voor een weekend hebben we een vij simpele koelbox. Dat is dan toch wel genoeg. 
Het busje is met langere vakanties gewoon minder fijn, omdat we dan wat langer op 1 plek staan. Alles weer in die bus en dan ergens heen is gewoon niet zo releaxed. We hebben er ook een achtertent bij, dat maakt het makkelijk om dat soort dingen te doen, maar moet je ook weer opzetten. En zo zie e het is altijd een compromis.

Kies je bijvoorbeeld voor een AlpenKreuzer Waterfront, dan zou een reiswieg ofzo eerst in de voortent kunnen staan en later kan je er een slaaptentje aanvast zetten waar ze in kunnen.

Wij hebben nu een Malawi met alleen een eenvoudige luifel.  Dat is dus, wagen neerzetten, tent overeind, grondzeil vast ritsen, drie stokken onder de luifel, afspannen en klaar. Bijna al onze bagage blijft in de wagen. We hebben een lekker simpel keukentje dus dat kost weinig ruimte. Voor een kleine zou ik aan ozne setup alleen een achtertent toevoegen.  Maar, gaat die kleine kruipen.. dan is de ruimte echt te beperkt. Dat is maar kort, maar wel iets om even over na te denken. Ik was toen echt blij met een ruime voortent. 

Ook interessant om naar te kijken is dan een vouwwagen zoals de smitveld. Die heeft twee compartimenten naast het ouder bed. Maar wel een tent die je thuis moeilijk even laat drogen.  Dat is met een Malawi dan weer veel makkelijker.

Je merkt dat ik je nog steeds geen echt advies geef. Maar ik laat je zien dat ieder keuze zijn voors en tegens heeft. Het helpt echt om vooral voor jezelf te bepalen wat je nu belangrijk vindt. Denk trouwens ook niet na over hoe de situatie over 5 of 6 jaar zal zijn. Je laat al een beetje zien dat je dat niet doet rondom de verplichtingen. Maar ook wat ruimte betreft.  Mijn jongste dochter (morgen wordt ze 19) ging tot en met vorig jaar mee op vakantie en sliep gewoon in de vouwwagen, mijn oudste deed dat ook. Die wilden echt geen eigen tent. Anderen willen dat zodra ze kunnen praten bij wijze van spreken.



Gelogd
Adventure Awaits

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.371
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #11 Gepost op: augustus 14, 2024, 04:29:37 pm »

Inspiratie op doen kan tussen 2 en 6 oktober in Utrecht op de kampeer en caravanbeurs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 556
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2024, 04:36:31 pm »

Dan heb je nog de wagens met maar 1 bed. Zoals de Combicamp, AlpenKreuzer Waterfront of Cabanon Malawi. wil je die met een gezin gebruiken dan ontkom je haast niet aan aaanbouwdelen zoals een voortent (Combi-camp en Cabanon) tentjes enz. 

Bij de Malawi heb je een aanritsbare 'kindertent'. Bijna geen werk. In het geval van Holtcamper Cocoon bestaat dat ook en die kan je volgens mij gewoon laten zitten als je inklapt.

Ik begrijp dat je kleinere kinderen hebt. Dan zou ik een snelklapper overwegen. Ik heb zelf ervaringen met de Malawi, maar er zijn er natuurlijk meer. Je kan alles wat 'des vouwwagen is' in de vouwwagen laten. Je mikt er een paar kratjes kleding in en je kan gaan. Ideaal dus voor korte tripjes. Het opzetten van dergelijke vouwwagens kost vrij weinig tijd. Dan moet je natuurlijk geen voortent en luifel nemen. Gewoon alleen een luifel is prima. Ik verbaas me altijd over die enorme bouwwerken waar gezinnen dan vooral voor gaan zitten en niet in. Kost tijd en geld. En het kost ook ruimte op je plek.
Als wij een beetje doordoen staat de Malawi in 45 minuten prima op zijn plek. Basiswagen, luifel en kindertent.
Iets anders: neem een keuken. Alles wat je moet opbouwen en inpakken kost tijd. Wij zetten de VW neer en kunnen direct koken. Alles staat klaar.

« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2024, 04:46:09 pm door Marcel »
Gelogd

6ink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Parade 2019
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2024, 05:03:35 pm »

Het opzetten van een vouwwagen voor iemand die geen ervaring heeft, valt altijd tegen. Zeker met jonge kinderen die niet alleen naar de speeltuin kunnen en zichzelf niet kunnen vermaken. Bijna alle VW's moet je toch met z'n tweeën opzetten. Het klinkt misschien gek op een vouwwagen forum, maar gezien jullie wens om met (zeer) jonge kinderen ook in NL weekendjes te kamperen, zou ik toch ook een caravan overwegen. Ik denk dat een VW voor een weekendje in NL te veel gedoe is, met name omdat je hem droog wil inpakken. Met een caravan heb je dat niet. Ik heb nog nooit een caravan gehad, maar volgens mij is het niet meer dan alleen de pootjes en het zonnescherm uitdraaien. De andere ouder kan de kinderen vermaken. Bij thuiskomst spullen eruit en de caravan droogt vanzelf.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.578
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Vouwwagen voor jong gezin - snel opzetten vanwege óók korte weekendjes
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2024, 05:32:28 pm »

een caravan met kleine kinderen is waardeloos.  je wil toch wat meer ruimte dan slechts een gangpad en voor je het weet ven je weer een voortent aan hwt opbouwen... ja, ik ben ervaringsdeskundige...
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal