Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 45621 keer)

spikehome

• Klap gek
  • Geslacht: Man
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #165 Gepost op: juli 29, 2023, 10:50:47 am »

https://youtu.be/A5kZJYpoHQ0

De link zonder AD

Caravan en vouwwagen natuurlijk niet representatief zijn beide niet beladen.
Maar dat vouwwagen minder verbruikt weten we natuurlijk allang.
van trigano naar holtkampers naar een shelter

Klapkar

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee
« Reactie #166 Gepost op: juli 29, 2023, 01:32:20 pm »

Voor het eerst met de Megane eTech op vakantie met een vouwwagen er achter. De auto trekt deze met gemak. We vertrokken uit Zaanstad en zitten in de jura vlakbij Orgelet. We hadden een tussenstop in Metz met 2 overnachtingen. De indruk is dat je met de vouwwagen achter de auto elke 200 km stopt om te laden. 250 km is ook goed te doen maar we zijn rustige rijders. Ik denk dat de snelweg range met 100km/u afneemt van 350 naar 250 km.
I’m Frankrijk tot nu toe niets te klagen over het aantal snellaadstations langs de snelwegen. Bij de laders van Ionity, FastNed en Engie hoefden we de vouwwagen ook niet los te koppelen.

Hemertje

• Goldmember 2025
  • Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
« Reactie #167 Gepost op: juli 29, 2023, 08:12:05 pm »

mooi!

CEO

• Klap gek
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
« Reactie #168 Gepost op: september 07, 2023, 07:21:30 pm »

Maar vanwege de punten die je opnoemde ligt mijn voorkeur ook erg bij de Y, maar ook vanwege de efficiëntie die de y heeft een stabiele laad curve, daar kn nog geen enkel ander merk tegenop.

De Ionic 5 en EV 6 staan beiden op een 800V platform, waar alle enigszins betaalbare collega's dat op een 400V platform doen. Die eerste twee laden daardoor aan de snellader aanzienlijk sneller. Als je dat in aanmerking neemt, is dan het laadgedrag van Y nog steeds beter?

Ik ben ook hard aan het zoeken welke EV we gaan kiezen. Rijd momenteel tijdelijk in een Megane e-tech (maar ik zit daar niet lekker in).
« Laatst bewerkt op: september 07, 2023, 07:59:32 pm door CEO »
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Eddos

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Gerjak Tago Indian
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen
« Reactie #169 Gepost op: augustus 14, 2024, 11:38:46 am »

Onze Gerjak Tago achter onze Model Y (Performance).
Die kan die met gemak trekken, maar ik vind(vond) het geheel wel veel lekkerder rijden zonder imperiaal dan met. Maakte ook veel verschil in luchtweerstand. Dus het kan zomaar zijn dat die fietsen volgende keer thuis blijven.

Sara

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon
« Reactie #170 Gepost op: augustus 24, 2024, 03:03:03 pm »

Wij staan op het punt een KIA EV6 (77kwh) aan te schaffen. Hiermee willen we onze oude cabanon vouwwagen trekken op reis. Het rijbereik is 515 km (in theorie uiteraard). Zou het kunnen kloppen, na wat gelezen te hebben hier en daar, dat je 30% daar moet vanaf doen als je een vouwwagen trekt? Wij rijden meestal 110 km/h op de autostrade. Ik snap dat het ook afhankelijk is van bergachtig parcours, maar laat ons kijken naar een vrij vlakke rit.
Iemand trouwens ervaring met deze wagen en een vouwwagen?

Hemertje

• Goldmember 2025
  • Klap gek
« Reactie #171 Gepost op: augustus 24, 2024, 03:52:58 pm »

Wij staan op het punt een KIA EV6 (77kwh) aan te schaffen. Hiermee willen we onze oude cabanon vouwwagen trekken op reis. Het rijbereik is 515 km (in theorie uiteraard). Zou het kunnen kloppen, na wat gelezen te hebben hier en daar, dat je 30% daar moet vanaf doen als je een vouwwagen trekt? Wij rijden meestal 110 km/h op de autostrade. Ik snap dat het ook afhankelijk is van bergachtig parcours, maar laat ons kijken naar een vrij vlakke rit.
Iemand trouwens ervaring met deze wagen en een vouwwagen?

Ik rij een Hyundai Ionic 6 welke op hetzelfde platform staat als de Kia EV6, was trouwens de eerste keuze totdat ik de Ioniq 6 zag
Onze Ioniq 6 een First Edition staat op 20" banden welke nadelig zijn voor de efficientie en rijbereik
Het verschil tussen 20" en 18" banden qua rolweerstand en dus bereik / kWh/100km verschilt zonder iets erachter zomaar 5-6kWh/100km wanneer ik mede Ioniq 6 rijders mag geloven

Met de Ioniq 6 en een 750kg zware Holtkamper Kyte erachter zijn we afgelopen jaar van omgeving Eindhoven naar de Cote de Azur gereden over de Route de Solell.
Ik tel daarmee dat het verbruik met 750kg achter je auto je bereik verminderd met 50%.
Afhankelijk van de bergen die je over wil is het verbruik 25-35kWh/100hm

De eerste reisdag naar de Ardeche, 980km met 4 laadstops, waar we dan graag laden bij Fastned ivm drive trough laadplekken zodat je niet hoeft af te koppelen en je na het laden zo weer verder kunt rijden

Een groot voordeel van de Hyundai en Kia modellen is dat deze bij de snelladers met 800V laden, globaal dus dubbel zo snel als een auto die maar met de standaard 400V laden, van 10% naar 80% binnen een 18-20 minuten.

Goeie keuze!

ven030

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero 2013
« Reactie #172 Gepost op: augustus 24, 2024, 04:40:56 pm »

Wij hebben een Kia EV6 57kWh, dus de kleinere batterij. Theoretisch bereik is 394km. Praktijk is 300km+ (nooit echt getest eigenlijk), maar met vouwwagen (Holtkamper Cocoon) en 5 personen en ca. 100km/h is 200-230km wel zo'n beetje de max. Dit jaar gemerkt dat heuvelachtig terrein ook flink invloed heeft, waardoor bij 'bergop' de max. soms zelfs 180km was.
Met die 50% van Hemertje kan ik het dus wel eens zijn.
Wij stoppen om de 200km/2uur, dan ca. 20 min laden (afhankelijk van lader uiteraard). Meestal duurt de (lunch)pauze langer dan het laden  :)

Pietermannetje

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Nog te kiezen
« Reactie #173 Gepost op: september 10, 2024, 08:20:47 pm »

Deze zomer met VW ID7 pro 77kwh en jametic outdoor naar Dordogne gereden. Heb de indruk dat verbruik heel afhankelijk is van de wind en windrichting.

In doorgaan na 500km tussenstop gemaakt op een camping en in terugkeren nog 4d aan de Loire verbleven. 4 trips met telkens 500km ongeveer.

Trip 1 thuis tot tussenstop, verbruik 21kwh/100km
Trip 2 tussenstop tot Dordogne, verbruik 24kwh/100km
Trip 3 Dordogne tot Loire, verbruik 19,5 kWh/100km (veel route nationale om verkeersdrukte te mijden, met wind in rug)
Trip 4 Loire tot thuis, verbruik 17,8 kWh/100km (veel file rond Parijs, voor de rest allemaal snelweg en wind in rug)
Telkens max 100km/h

Wat ik vooral geleerd heb is niet meer in het weekend te rijden tijdens de zomer. Snelladers zoeken bij een supermarkt bv Carrefour net iets verder van de snelweg ipv de snelladers langs de snelweg. Dan heb je zeker geen probleem met loskoppelen en voldoende parking en meestal ook veel kans op (veel) vrije laadpalen.

Verder heel tevreden over de wagen en vouwwagen.
Is dus wel wat meer gedoe met een EV maar is zeker niet onmogelijk (toch niet in Frankrijk) en valt met wat voorbereiding allemaal wel goed mee.
 :)

Steijlen

• Klapperraar
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Welk kampeermiddel : Campwerk Family
« Reactie #174 Gepost op: oktober 14, 2024, 03:16:52 pm »

Manlief heeft een keuze kunnen maken, het wordt de nieuwe Ford Explorer. We gaan het zien, volgend jaar in Frankrijk.
Is er nog ergens waar je kan zien of de laatplekken dubbelel plekken zijn, of enkele waarbij je moet loskoppelen?
Dat is wel wat wij voornamelijk gezien hebben onderweg naar huis afgelopen jaar.

KloksLach

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Camper Knaus Boxlife 630ME
« Reactie #175 Gepost op: oktober 14, 2024, 06:04:03 pm »

Er is een App ABRP waarin vaak te vinden staat of een laadplek geschikt is voor auto’s met aanhanger. Vorig jaar zijn we vooral oostelijk door Frankrijk gereden en daar viel het me op dat de meeste laadpaalen prima geschikt zijn om met een vouwwagen achter je auto te laden. Dit jaar vooral westelijk Frankrijk gereden en daar was het juist andersom: bijna altijd moesten we de vouwwagen afkoppelen, wat overigens prima te doen is, je wordt er redelijk handig in.

Hemertje

• Goldmember 2025
  • Klap gek
« Reactie #176 Gepost op: oktober 14, 2024, 06:23:36 pm »

Er is een App ABRP waarin vaak te vinden staat of een laadplek geschikt is voor auto’s met aanhanger. Vorig jaar zijn we vooral oostelijk door Frankrijk gereden en daar viel het me op dat de meeste laadpaalen prima geschikt zijn om met een vouwwagen achter je auto te laden. Dit jaar vooral westelijk Frankrijk gereden en daar was het juist andersom: bijna altijd moesten we de vouwwagen afkoppelen, wat overigens prima te doen is, je wordt er redelijk handig in.

dit is dan de betaalde versie waarvoor je een maand abbo kunt afsluiten
ABRP krijgt de info nav de reviews die klanten achterlaten, het is dus niet waterdicht

wanneer je de Route de Soleil rijdt kan je Fastned aanhouden, die zijn net als in Nederland drive-through zodat je er doorheen kunt rijden

KloksLach

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Camper Knaus Boxlife 630ME
« Reactie #177 Gepost op: oktober 14, 2024, 06:51:00 pm »

Het klopt dat deze info vanuit reviews komen van andere gebruikers, maar het is in ieder geval een goede hulp. Verder, net nog even gecheckt, het gaat om de vrije versie, ik was niet eens meer ingelogd en kon het toch zien bij ABRP.

Hemertje

• Goldmember 2025
  • Klap gek
« Reactie #178 Gepost op: oktober 14, 2024, 07:55:41 pm »

Het klopt dat deze info vanuit reviews komen van andere gebruikers, maar het is in ieder geval een goede hulp. Verder, net nog even gecheckt, het gaat om de vrije versie, ik was niet eens meer ingelogd en kon het toch zien bij ABRP.

oke, dat is mooi, zo stond deze voor de zomervakantie niet in de releasenotes

Pietermannetje

• Klapperraar
  • **
  • Merk: kampeermiddel : Nog te kiezen
« Reactie #179 Gepost op: oktober 16, 2024, 07:26:06 pm »

Ik heb de betaalde versie van ABRP geprobeerd maar ik vind het eerlijk gezegd een heel slechte app. Totaal niet gebruiksvriendelijk en de optie om geschikte snelladers voor een aanhangwagen te vinden werkte niet. Hij vond bijna geen enkele gecshikte snellader en koos dus maar andere. Ik merkte weinig verschil tussen de betaalde versie en gratis versie. Fastned heeft in Frankrijk trouwens heel veel snelladers waarbij je niet kan doorrijden. Enkel fastned kiezen geeft dus zeker geen garantie. Je moet eigenlijk al gaan zoeken naar een foto om te weten of het een geschikte snellader is. Chargemap werkt vrij goed en is veel gebruiksvriendelijker. Ik ben wel fan van snelladers bij grote winkelcentra. Altijd voldoende plaats..
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »   Omhoog

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal