Zelf vind ik de binnentent van het slaap gedeelte erg licht. Wij hebben zelf boven op de binnentent een dun zwart doek liggen welke wij in de hoeken hebben vast gemaakt aan het frame. Zodoende kunnen we het laten zitten en is het makkelijk in en uitvouwen. Het slaapgedeelte wordt hierdoor een stuk donkerder.
Mooier zou zijn als HK de binnentent met donker doek zou maken.
Geheel mee eens en geldt zeker ook voor de kindertent XL. Is 'gewoon' zwart doek voldoende? Ik heb zelf als probeerseltje een stuk verduisteringsdoek vastgespeld met goede resultaten, maar vraag me af of dat slim is bij grotere koude bruggen in voor- of najaar (met mogelijk condensvorming -> vocht -> schimmel tot gevolg)? Heb jij daar ervaring mee?
Verder hebben wij nog andere, mogelijke verbeterpunten:
- de klep van de bamboekeuken die de bestekla afdekt is (vind ik) qua styling lelijk en onpraktisch. Itt de klep in de basiskeuken is die bamboeklep niet verzonken, waardoor het keukenblad niet doorloopt en waardoor bij het plaatsen van een snijplank/pan/oid altijd met de rand van klep rekening gehouden moet worden. Dat verkleint het netto gebruiksoppervlak van de keuken;
- het grondzeil binnen blijkt een lastig op te spannen onderdeel te zijn: in veel Kytes blijft bij regulier opzetten een plooi in het zeil zitten van enkele centimeters hoog die diagonaal door de binnentent loopt;
- het airco systeem wordt effectiever door het dak van de linker voorhoek te verhogen met iets ertussen (bijv een beker oid). Het gevaar is echter wel dat het dak verschuift tov de wagen;
- de gasaansluiting wijst recht naar achteren, terwijl de gasfles voor de aansluiting geplaatst wordt. Daardoor is een sterke bocht in de gasslang noodzakelijk, waardoor die op die plaats eerder poreus wordt;
- de koelkast is alleen te verwijderen door de hele keuken te demonteren. Dat is vooral wenselijk (en lastig) als er onder de koelkast schoongemaakt moeten worden;
- het vastgeschroefde, witte 2-puntsstekkerblok op het aanrechtblad is erg lelijk doordat het sterk afwijkt van kleur en styling. Beter zou zijn om een (al dan niet magnetisch) demontabel stekkerblok tussen gasveer en keuken te monteren, zodat bijv. Nespresso ook op bovenste rand met magneten kan worden vastgezet;
- de ruimte in de keuken is de meest 'kostbare' ruimte. Het is daarom zonde dat het (standaard) stekkerblok in de keuken staat en zonde dat het witte tweepuntsstekkerblok is vestageschroefd op het blad. Beter zou zijn om het stekkerblok onder het bed te monteren (met de std aansluiting voor de koelkast) en aansluitend een extra stekkerdoos te monteren (zie ook vorige punt);
- piezo ontsteking van gasfornuis zou handig zijn, maar is over langere tijd wellicht niet betrouwbaar;
- idem: dimbare (led)verlichting (warm wit).
- ruimere opties (en kennis!) om off the grid te (gaan) kamperen: zonnepanelen, accu's, omvormers, etc.