Nooit helemaal klaar

Gestart door CEO, mei 11, 2018, 05:15:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

Citaat van: CEO op augustus 13, 2023, 08:38:05 AM
Een CCC heeft erg veel clipjes en lusjes, die gedurende het gebruik allemaal hun nut blijken te hebben. Daardoor kampeert iedereen anders met deze wagen.
Wat wij vaak doen is het tentdak opzetten en wel alle wanden erin ritsen. Afhankelijk van het weer, rollen we dan bijvoorbeeld een zij-flap op. De voorwand rollen we eigenlijk altijd op, tenzij de wind erin staat. Omdat, zeker dit jaar met toch wel veel meldingen met extreem weer, ik de tent graag overal op voorbereid wil hebben, heb ik een aantal schroef-haringen voorzien van een musketon. Zo hebben de op te rollen tentdelen wel een ankerpunt, maar kunnen we wel de tent opengooien.
Mocht het weer plotseling omslaan, hoeven we niet in alle haast (en vaak in slecht weer) haringen te slaan.
De schroefharing-met-musketon draai ik tot maaiveldhoogte erin, hierdoor blijft er weiniig gevaarlijks voor je voet over: het is wel gevoelig als je er op gaat staan, maar je haalt niet je voet open. Overigens lopen we altijd op camping-schoeisel (je weet wel, die rubberen met gaatjes :#).
Dit noem ik nou een top oplossing!

CEO

Naarmate we langer kamperen met deze (voor ons) top-wagen, worden de aanpassingen relatief gezien steeds kleiner.

Recent de onvolprezen stekker-klem van medeforummer Driezor geplaatst. Dat ding werkt super!!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CEO

Ook was het weer tijd voor regulier onderhoud: de gasslangen moesten vervangen. Voor de mede CCC-bezitters wellicht herkenbaar: de koelkist kan er wel uit, maar het is even een klusje. De gasslang is dusdanig kort, dat je de koelbox, balancerend op de achterrand van de keuken moet losmaken.
Met demontage is dat niet een heel groot probleem: doorknippen. Oh ja, het helpt om een doek over de achterrand te hangen tegen krassen.

Daarom de stalling gevraagd om de slang iets langer te maken (de slag is nu 66 cm lang). Dan kan ik op een klein tafeltje de koelbox plaatsen, slang monteren, draden aansluiten en wegwerken en daarna de koelbox in de keuken terugplaatsen. De slang is precies lang genoeg om te monteren en kort genoeg dat de slang achter de koelbox past.

Uiteraard is de hele gas-installatie even netjes afgeperst. Een ongeluk met gas kan namelijk je hele dag verpesten.

If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

Kijk dat zijn de koelkasten die ouderwets lang meegaan.
Beter dan die ik nu in de Holtkamper heb.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

JanJD

Het probleem met de slechte bereikbaarheid gasaansluitingen voor (de)montage van slangen heb ik opgelost met gaskoppelingen. Met de koppelingen los kan en de koelbox er gemakkelijk uit en ook de slangen gemakkelijk vervangen worden.
Zie ook: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22395.msg293583#msg293583

Tip: Oude slangen kunnen bij kou er zeer lastig van de tule af gaan. Verwarmen door bijvoorbeeld kokend water over het slangdeel over de tule maakt de slang soepel waarna verwijderen makkelijk gaat.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

CEO

Citaat van: Alex op mei 24, 2024, 09:15:35 AM
Kijk dat zijn de koelkasten die ouderwets lang meegaan.
Beter dan die ik nu in de Holtkamper heb.

Zo oud is-ie nog niet: 2016. Maar, deed het vooralsnog prima.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CEO

#51
Zoals de titel al aangeeft... ik moet er niet aan denken dat de kar ooit perfect is. Wederom een kleine verbetering: een waslijn gemaakt.

Op het (voormalig) Combi-Camp forum hebben veel mensen deze gemaakt: aan de disselzijde kan je buizen in het dakframe steken en daar 1 of meer waslijnen aan maken. De meeste mensen hebben iets gemaakt dat er altijd uit moet. Met behulp van bezemstelen, tenstokken en dergelijke. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van 3 of 4 waslijnen: met drie korte stokken erbij een torecept voor knopen, hoe netjes je ook eea opbergt. Daarnaast: wij reisen meestal nog met zijn tweeën, wat moeten we met 3 of 4 waslijnen.

Met dat in gedachten ben ik naar de Hornbach gegaan en heb 3 alu buizen van 25 mm doorsnede en 1 meter lengte aangeschaft. Daarin draadeindjes voor verstelbare pootjes en passende, RVS ogen.
In de CCC komen de liggers van de voortent uit het dakframe van de wagentent. Echter, dat zijn geen buizen van gelijke lengte: hij verjongt onderweg. Dat geeft aan de disselzijde ruimte. Ik heb de gemaakte buizen zo gemaakt, dat ze minder uitsteken dan de buisklem aan de uiteinden van het frame. Di zorgt dat we bij vertrek de buizen in het frame kunnen laten verdwijnen. Wel moet dan de (enkele) waslijn eraf. Door de waslijn op maat te maken, met een musketon-achtige sluiting en het bovenste oog een stukje open te slijpen, kan de waslijn in een paar seconden worden verwijderd.

Foto 1: Het oog met een stukje ruimte om de draad doorheen te halen.
Foto 2: Een van de buizen aan de zijde van de wagen.
Foto 3: Detail van de musketon-achtige sluiting. Het hoeft niet veel te dragen, wel alles in RVS uitgevoerd.
Foto 4: De waslijn in actie (een overzicht foto is lastig op de plek waar we nu staan)
Foto 5: De ingeschoven waslijn-buis.

If you choose not to decide, you still have made a choice!

FrankAndrea

Handig!! :J
Het is inderdaad leuk om telkens weer wat te kunnen optimaliseren. In een eerder bericht noemde ik dat klooien en prutsen. En dat heeft hier géén negatieve lading. :>

FriedelP


Jon

Wij hadden dat ook op onze CCC, 4 lijnen, buis doorgeboord en de lijnen er doorheen gehaald en geknoopt. Door één buis te draien en vast te zetten stond het geheel altijd superstrak. Bij opbreken, één buis eruit en met een rollende beweging tot de andere buis, nog nooit hoeven te ontwarren.


Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

CEO

#55
Citaat van: FriedelP op augustus 31, 2024, 09:09:36 PM
Goed gevonden!

Niet zelf bedacht, wel zelf uitgevoerd naar onze smaak en behoefte. De credits voor het bedenken liggen elders;o)

Citaat van: Jon op september 01, 2024, 12:32:14 AM
Wij hadden dat ook op onze CCC, 4 lijnen, buis doorgeboord en de lijnen er doorheen gehaald en geknoopt. Door één buis te draien en vast te zetten stond het geheel altijd superstrak. Bij opbreken, één buis eruit en met een rollende beweging tot de andere buis, nog nooit hoeven te ontwarren.

Ja, dat werkt ook idd., niet aan gedacht. 4 Lijnen zou voor ons wel behoorlijk overkill zijn.
If you choose not to decide, you still have made a choice!