Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte S Windforce - 1,1kW?  (gelezen 76400 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Telly

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #285 Gepost op: juni 18, 2024, 08:43:12 pm »

@Hemertje en @GuustFlater89 : Dank voor jullie reacties!
Wat betreft de vlamboog kan ik mij ook voorstellen dat een goed sluitende metalen behuizing ook voorkomt dat er veel vuur kan ontstaan wegens het tekort aan zuurstof. En de zekering+aardlek combinatie zorgt er dan voor dat de toevoer (stroom) wordt gestopt.
Of schat ik dat verkeerd in?

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #286 Gepost op: juni 19, 2024, 11:17:26 am »

als het werkt zoals het hoort te werken zie je dat goed  :P
Gelogd

Telly

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #287 Gepost op: juli 23, 2024, 10:36:15 pm »

Ik heb er een vakantieproject van gemaakt. De SSR thuis besteld, maar de rest met handen, voeten en Google Translate in een lokale Tsjechische electronicawinkel gehaald.  :H
Behalve de goede metalen doos. Die hadden ze nergens. Maar ja, je wilt het project wel werkend zien, dus heb ik letterlijk een koekblik gekocht. Gaatjes geboord, wartels bevestigen, kabelschoentjes aangeknepen, warmte pasta aangebracht, etc. Instellingen: minimaal vermogen over maximale tijd. Allemaal prima. Doosje tussen verlengsnoer en wagen.
En toen kwam de test met inpakken op een 10A camping. In het verleden zou de zekering er zeker uitgesprongen zijn, maar nu ging alles goed  :) Geen tekenen van oververhitting. Helemaal blij dus.
Op de tweede camping was 6A beschikbaar. Maar helaas ging dat niet goed bij opzetten. De ventilator gaf slechts heel kort een teken van leven. Dus maar met de hand opgezet. Later kreeg ik door dat ze op sommige plaatsen ook 10A hebben. Of afbreken hier ook met 6A lukt weet ik nog niet, maar laat ik later nog weten.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #288 Gepost op: juli 23, 2024, 10:52:42 pm »

Leuke klus Telly

Helaas zelf nog niet kunnen testen met 10A
Staan nu op een camping met C16A automaten
Gelogd

Telly

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #289 Gepost op: juli 24, 2024, 08:26:25 am »

Ik heb dus de ervaring dat het moeite kost/onmogelijkheid is om de Kyte met 6A op te zetten. Met 6A vliegt de zekering er uit, want de direct aangrenzende aansluiting (op dezelfde elektrapaal) doet het dan meestal nog.
Daarom vraag ik mij af of er niets te verzinnen is waarmee twee aansluitingen gecombineerd kunnen worden, waardoor er in totaal max 2x 6A beschikbaar komt?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #290 Gepost op: juli 24, 2024, 10:06:34 am »

Ik heb dus de ervaring dat het moeite kost/onmogelijkheid is om de Kyte met 6A op te zetten. Met 6A vliegt de zekering er uit, want de direct aangrenzende aansluiting (op dezelfde elektrapaal) doet het dan meestal nog.
Daarom vraag ik mij af of er niets te verzinnen is waarmee twee aansluitingen gecombineerd kunnen worden, waardoor er in totaal max 2x 6A beschikbaar komt?

Dat is een logische maar gevaarlijke gedachte!
Wanneer de 1 Fase contactdozen op dezelfde fase zijn aangesloten zou het kunnen de twee te combineren aangezien beide beveiligd zijn.

MAAR…
Is de kabel die je gebruikt geschikt voor 2x de afgezekerde stroom?

MAAR zijn de twee contactdozen over 2 verschillende Fases aangesloten dan heb je kans op kortsluiting tussen de fases of kans op 400V tussen de Fases ipv 230V!

Daarom NIET , NOOIT doen!

We hebben nu het maximaal haalbare gedaan wat we kunnen.

Alternatief is dat Holtkamper een retrofit samenstelt en aanbiedt zodat de DoeHetZelfer de twee ventilatoren kan vervangen voor 1 nieuwe die geschikt is voor blazen en zuigen.
Holtkamper wil daar niet aan ivm garanties en reparaties omdat het door de DHZ-er niet goed is uitgevoerd.

Alternatief 2 is een nieuwere wagen kopen ;)
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #291 Gepost op: juli 24, 2024, 10:08:31 am »

Alternatief 3 is camping met minimaal 10A zoeken

Alternatief 4 is toch even met het handje opzetten, in de praktijk ben je naar mijn idee net zo snel
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.378
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #292 Gepost op: juli 24, 2024, 10:19:25 am »

Alternatief 3 is camping met minimaal 10A zoeken

Alternatief 4 is toch even met het handje opzetten, in de praktijk ben je naar mijn idee net zo snel
Daar zit inderdaad niet zoveel verschil in. Je hoeft niet eerst de stroompaal te zoeken, in Noorwegen heb je nogal vaak aan 25 meter niet genoeg. Vervelende klittenband flappen open trekken , de stekker half onder de wagen en achter de keuken erin murwen, daarna er weer uit zien te krijgen de inlaatflap weer dicht fratsen (nu staat de wagen al) en de stekker omzetten naar de keuken.  Voordeel is wel dat het grondzeil weinig vouwen en kreukels heeft (als je in de voortent om voordat je de frames uitdrukt. Even tegen bedschort aan gaan staan pomp bij en et voila het grondzeil zonder plooien)
Invouwen gaat ook beter met de zuigpomp. En ik ben op vakantie, alle tijd en de verbaasde gezichten is ook wat waard.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Telly

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #293 Gepost op: juli 25, 2024, 08:20:47 am »

Dat is een logische maar gevaarlijke gedachte!

Gelukkig reikt mijn basiskennis zo ver dat ik dat nog overzie. Juist daarom stel ik de vraag.

MAAR…
Is de kabel die je gebruikt geschikt voor 2x de afgezekerde stroom
?

Dat lijkt me een oplosbaar dimensionering vraagstuk. En natuurlijk, een dikkere kabel kost meer.

MAAR zijn de twee contactdozen over 2 verschillende Fases aangesloten dan heb je kans op kortsluiting tussen de fases of kans op 400V tussen de Fases ipv 230V!

Die risico's zie ik idd ook. Ik ben echter geen elektrotechnicus, dus ik ben niet op de hoogte van de technische (on) mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld met de SSR's. Ik acht(te) het mogelijk dat er componenten zijn die dermate snel en slim schakelen dat het VEILIG combineren van WCD's over groepen heen wel mogelijk is, uiteraard tegen een (hoofd)prijs.
Jammer, maar goed, zeker dank voor je antwoord!
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2024, 08:23:20 am door Telly »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.378
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #294 Gepost op: juli 25, 2024, 09:21:19 am »

Wat je voorstelde voor 2 keer voeding te trekken lijkt op een perilex aansluiting, 2 x 220 met elke 16 amp zekering. Als de aansluiting in de stekker mannetje verkeerd zit krijg je 440 krachtstroom en zijn de rapen heeeeeeeeel snel gaar. Tot en met de 32 ampere zekering van de netbeheerder. Snoer wat ik gebruik is voor 16 amp max en 3200 watt.  Wel volledig uitgerold


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #295 Gepost op: juli 25, 2024, 10:56:19 am »

Ik ben echter geen elektrotechnicus…..

Ik wel, vandaar dat ik je waarschuw hier niet aan te beginnen want je kent de voorliggende installatie niet

Ver van erg blijven aub!
Gelogd

Telly

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #296 Gepost op: juli 26, 2024, 09:00:52 am »

Ik blijf het een leuk draadje vinden.
Gisteren ingeklapt met de hand, nadat inklappen met 6A ook niet lukte. Campingbeheerder op de hoogte gebracht van geklapte zekering, maar die interesseerde het niet. Ook dus ook niet even de show gesteeld door in te klappen met 10A.

Op de nieuwe camping weer een nieuwe ervaring. Er was 16A beschikbaar. Zou geen probleem moeten zijn dus.
Om de een of andere reden heb ik de softstarter ertussen gehangen, maar uitklappen lukte niet. Alle ritsen zaten dicht.
Toen ik het doosje er tussenuit haalde, was het verschil in vermogen duidelijk hoorbaar en werd de wagen in no time opgeklapt. Ligt aan de instellingen (tijd en vermogen van de SSR) icm. een kindertent XL?
(De ventilator heeft -zonder SSR- ook moeite met het uitklappen van de wagen met nat doek, mogelijk omdat die door de kindertent veel zwaarder is geworden)
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #297 Gepost op: juli 26, 2024, 11:05:37 am »

Zonder frequentie regelaar start de ventilator op vol vermogen en bijkomend nadeel is dat je dan ook een grote inschakelpiek van de aanloop stroom hebt waar door de beveiliging eruit kan klappen

Met de frequentie regelaar ertussen start de ventilator afhankelijk van de instellingen vertraagd op naar maximaal vermogen

Het vertraagd opstarten zorgt ervoor dat je geen grote inschakelpiek krijgt
Dit kost dus wel even tijd totdat je het maximale vermogen bereikt

Het verlaagd dus niet het vermogen vande ventilator dus het nominale vermogen blijft gelijk, vandaar dat je met 6A nog steeds te weinig hebt

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2025
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4.036
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #298 Gepost op: juli 26, 2024, 11:13:20 am »

Ik wel, vandaar dat ik je waarschuw hier niet aan te beginnen want je kent de voorliggende installatie niet

Ver van erg blijven aub!

Een voorbeeld waarom je weg moet blijven van een samenbouw project van meerdere voedingen op een camping
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.378
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #299 Gepost op: juli 26, 2024, 11:15:24 am »

Hemertje , begrijp dat electro jouw wereld is. Als de inwendige weerstand over de tijd toeneemt van de aandrijf motor dan vraagt deze automatisch meer amperes of denk ik daar fout? Dat kan je vinden, inwendige weerstand, via een megger test, maar deze ken ik alleen op 3 fase motoren die op 440 of meer werken. Nou zijn dit een 1 fase motoren, als ik nu de weerstand meet met een voltmeter wat mag deze dan maximaal zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal