Maximaal gewicht 650, hoe zwaar weegt jou beladen klapkar?

Gestart door Hemertje, augustus 01, 2016, 03:36:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joergarms

Dat maakt het duidelijk. Dat is met name een uitstootbeperkende maatregel bij Toyota. Technisch gezien kan de Auris dat gewicht makkelijk hebben, meent niet weg dat je het wettelijk gezien niet mag overschrijden.
Wat rijden betreft zul je weinig tot niks voelen van 345 kilo (ongeremd) aan de haak.

sanderv

Ik denk eigenlijk dat het vooral verkeerd beladen is wat tot ongelukken leidt, niet zo zeer overbeladen. En verkeerde belading haal je er met een weegbrug niet zo maar uit. Sterker, als ik alleen al op dit forum zie hoe vaak mensen het advies krijgen om veel massa achterin te leggen om de kogeldruk op 50 kg te houden... Een fietsenrek met ebikes achterop een caravan is prima voor de kogeldruk en waarschijnlijk geen issue op de weegbrug, maar het levert een potentieel uiterst gevaarlijke combinatie op. Een zware keuken achterop een vouwwagen idem. Veel erger dan een geremde 1 tons bak die op de as tot 1,3 ton is geladen met zand. Geef mij die overbeladen zandbak maar mee, die ligt als een blok achter de auto.
Ook listig zijn paardentrailers. Doorgaans niet te zwaar, maar wel met een bewegende grote massa. Dat vraagt veel van de trekkende auto, die moet echt overmaat hebben.

poldertoerist

helemaal eens SanderV.

zoveel mogelijk van het gewicht boven de as  en vanaf daar gelijkmatig verdelen.

overbeladen is wat mij betreft nog steeds niet aan te raden.




Adventure Awaits

CEO

Citaat van: Joergarms op mei 19, 2024, 08:38:18 AM
Dat maakt het duidelijk. Dat is met name een uitstootbeperkende maatregel bij Toyota.
...
Wat rijden betreft zul je weinig tot niks voelen van 345 kilo (ongeremd) aan de haak.

@uitstootmaatregel: De electrische BZ4X van Toyota mag ook maar 750 kg trekken. Heeft toch150 of 160 Kw (max 218 pk) en een koppel van 336 nm. Je zou zeggen dat als het om uitstoot gaat, je dan best wat meer mag trekken.

@niet voelen: Volgen mij voel je iedere aanhanger. Zo niet: zorg dan dat deze extreem goed beladen is en houd je strikt aan alle normen en voorschriften. Je kunt dan niet aanvoelen hoe de combinatie zich gedraagd.
Het kan zeker zo zijn dat je vind dat de rij-eigenschappen maar weinig veranderen, of dat je met jouw manier van rijden geen last hebt van de aanhanger. Maar niet voelen?
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Vouwwagen_ABC

#64
Toyota heeft gewoon vrij slechte trekgewichten in het algemeen.
Een Yaris hybride mag ook niks trekken. Onze 2019 Yaris 1.5 non-hybride 835kg geremd.

Wat betreft vouwwagen gewicht denk ik tussen 600-650 uit te komen op dit moment.
460 leeg. Ding mag 750kg beladen zijn.
Reservewiel, luifel, grondzeil, stokken haringen ->40
Keukengerei -20
Stoelen 20
Tafel 10
Andere zooi ~ 50-100.

Tassen kleding, speelgoed etc zit in kofferbak auto

hajee999

Mijn raclet mag toch echt 750kg wegen, zo frans als maar kan!

In dit geval inderdaad 650kg

Klap_Kai

Combi camp Venezia, 2 personen: Leeg 425-450 kg, vakantieklaar 550 kg aslast + 75 kg kogeldruk.

FriedelP

Citaat van: hajee999 op mei 19, 2024, 07:16:52 PM
Mijn raclet mag toch echt 750kg wegen, zo frans als maar kan!

In dit geval inderdaad 650kg
De nieuwe raclets mogen inderdaad 750 kg, een paar jaar terug was dat nog maximaal 650 kg. Het chassis heeft altijd 750 kg mogen dragen, maar de as die er een paar jaar geleden onder zat kon maximaal 650 kg dragen, de as die er nu onderstaat mag wel 750 kg dragen.

Annemarie

Citaat van: poldertoerist op mei 19, 2024, 01:19:40 PM
helemaal eens SanderV.

zoveel mogelijk van het gewicht boven de as  en vanaf daar gelijkmatig verdelen.

overbeladen is wat mij betreft nog steeds niet aan te raden.

Eens, met beiden. Wij hadden voor de caravan al deze: https://reich-easydriver.com/nl/producten/detail/caravan-weight-control-geel/  en gebruiken hem nu voor de klapper.
Daarmee weeg je per band links/rechts het gewicht en kun je goed zien of er een (te groot) verschil is.
Eenmaal een paar keer ingepakt en gewogen weet je zo ongeveer wel of het klopt of niet.