Het leek mij een goed idee om eens wat aandacht te besteden aan de techniek van het onderstel van een klapper en welk onderhoud we moeten besteden aan die techniek. Een goede start is natuurlijk de Bovag Checklist die we al eerder op het forum gezien hebben:
Daarnaast heeft de Bovag ook een instructie en werkwijze boekje waarin de controle punten nader bekeken, uitgelegd en afgebeeld worden. Uitermate handig voor de handige jongens onder ons want er staan een hele hoop tips in waarmee je zelf, als je het juiste gereedschap hebt, onderdelen kan vervangen of controleren.
http://www.caravanlife.nl/UserFiles/File/BOVAG_onderhoudsbeurt_Caravan.pdf Maar we beginnen bij het begin en dat is natuurlijk voordat je op vakantie gaat! Je haalt de klapper op nadat hij maanden lang stil heeft gestaan in de stalling of garagebox. Dan is het uiteraard verstandig om zelf een aantal zaken na te lopen én te gaan prepareren op de lange reis richting het zuiden of het intensieve gebruik in de komende maanden.
Hieronder een korte opsomming van de belangrijkste punten, daarna een nadere uitleg want die is soms wel nodig.
- Smeer de koppeling in met nieuw vet.
- Smeer de draaiassen van de steunpoten in met vet
- Controleer de banden op de bandenspanning
- Controleer de slijtingsindicatoren van de koppeling
- Controleer de staat van de losbreekreminrichtingskabel
- Controleer de gehele verlichting
De koppeling:Smeer de koppeling in eider geval elk jaar, maar liever vaker, in met nieuw vet. Vet kost niet veel geld en het scheelt enorm in de slijtage van de koppeling want het vet smeert de bewegende delen op de trekhaak.
Die slijtage kan je trouwens in veel gevallen zelf controleren. Bij een Alko koppeling kan het er zo uitzien:
Bij andere koppelingen kom je soort gelijke plaatjes tegen:
Rood betekend dat de koppeling versleten is, groen uiteraard dat alles in orde is. Geel of een kruis betekend dat de koppeling niet goed is bevestigd op de kogel.
De kogeldrukDe kogeldruk is de kracht waarmee de klapper of aanhangwagen, via de koppeling, op de trekhaak van de auto rust. De kogeldruk bepaalt voor een groot deel het weggedrag van een combinatie. Bij een te hoge kogeldruk duwt de aanhangwagen hard op de trekhaak en zal de trekkende auto veel doorhangen. Dat is vooral bij drempels en dergelijke lastig en kan grote schade aanrichten aan auto en aanhanger. Véél gevaarlijker is een negatieve kogeldruk! Dan duwt de koppeling niet op de trekhaak maar wil hij er eigenlijk vanaf. De achterkant van de aanhangwagen is dan veel te zwaar beladen. Als dan ook nog eens de koppeling versleten is rij je met een levensgevaarlijke combinatie. Probeer het maar eens uit: leg de koppeling op de trekhaak maar maak hem niet goed vast. Loop dan naar de achterkant van de klapper en leun met het volle gewicht op de achterkant. LET OP! De klapper zal in 1x losschieten van de trekhaak en met de achterkant op de grond klappen en het risico op schade is erg groot! Ik denk niet dat je het wilt proberen, dus wees dan ook serieus met de kogeldruk!!
Een paar tips om ervoor te zorgen dat de kogeldruk in orde is:
- Zorg bij het beladen van de klapper dat de zware spullen zoveel mogelijk bovenop en rond de as liggen. Speel vervolgens met de rest van de lading om de kogeldruk zo ideaal mogelijk te maken.
- Zorg er ook voor dat het gewicht op zowel de linker kant als de rechterkant van de klapper gelijk is en leg het zwaarste gewicht dus in het midden op de as.
- Meet voor het aankoppelen van de klapper, de kogeldruk. Dat kan eenvoudig met een personenweegschaal maar ook met speciale meters. Zorg dat de klapper zo horizontaal mogelijk is als je hem gaat wegen.
- Als je de belading uitgeprobeert hebt en de ideale indeling gevonden hebt, maak dan foto's of een tekeningetje. Dan weet je de volgende keer hoe je het gedaan had.
- Een Jerrycan van 25L levert een gewicht van 25 kilo op. Daarmee kan je in geval dat je net niet de ideale kogeldruk hebt de doorslag geven. Leg de volle jerrycan eventueel in de disselbak of het keukenblok, loos of vul water totdat je tevreden bent.
Er zijn twee methodes om de controleren of de klapper goed op de kogel aangesloten is:
- het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
- Loop naar de achterkant van de klapper (daar moet je toch zijn voor de verlichtingscontrole!) en leun met je gewicht op de achterkant van de klapper. Je zal zien dat de achterkant van de auto omhoog beweegt. De koppeling is dan in orde.
- de koppeling omhoog tillen na het koppelen.
Elke fabrikant geeft in de handleiding een ideale kogeldruk op, mocht je het niet weten een kogeldruk rond 60 kilo is over het algemeen goed. Lichter dan 50 kilo is nooit goed en zwaarder dan 80 kilo ook niet.
De banden:In de handleiding van de vouwwagen staat hoe hoog de bandenspanning moet zijn, veelal is dat rond de 2 of 2 1/2 bar. Helaas zit er niet altijd bij een tweedehands klapper een handleiding aanwezig maar gelukkig hebben we op het forum voor heel veel klappers een handleiding staan:
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=29.0 Mocht je er dan ook nog niet uitkomen dan staat op de band ook nog een
maximum bandendruk, als je daar ruim onder blijft dan zit je altijd goed. Lucht zet namelijk uit in een warme band!
Als je dan toch op de band aan het zoeken bent kijk dan ook eens naar de conditie van de banden. Scheurtjes en andere beschadigingen betekenen: vervangen! Je hebt namelijk liever géén klapband onderweg. En aangezien banden van een aanhangwagen of klapper nou niet bepaald erg aan kilometerslijtage onderhevig zijn maar eerder vervangen moeten worden omdat ze uitgedroogd of te oud zijn, is het raadzaam om ook eens een blik te werpen op de productiecode van de band. Hoe oud zijn de banden onder de klapper?
Een handige richtlijn voor de juiste bandenspanning is de onderstaande tabel. Je hoeft alleen maar naar de load-index van jouw banden te kijken om te zien welke bandenspanning in ieder geval goed is.
Mocht je meer specifiek de bandenspanning voor jouw bandenset willen berekenen dan kan je gebruik maken van het excel-bestand van jadatis:
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=dlattach;topic=7070.0;attach=4672Meer informatie is ook te vinden in onze verzamel topic over banden en velgen:
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16807.0
LosbreekreminrichtingDe wetgeving is zo’n 1 ½ jaar geleden veranderd. Als er een losbreekreminrichting op de aanhangwagen/ vouwwagen/ Caradinges zit, dan moet die juist gebruikt worden én deugdelijk zijn.
Je hebt dus de keuze: óf weghalen óf
goed gebruiken. Nou ben ik voorstander van de laatste optie, dus hoe moet je de losbreekreminrichting goed/ deugdelijk gebruiken? Los over de trekhaak heen leggen mag niet!
Er zijn 3 manieren van een goede bevestiging:
Daarbij moet ik wel zeggen dat een dubbele slag om de trekhaak een nog betere optie is, de losbreekreminrichting werkt namelijk alleen goed als hij volledig aangetrokken wordt én daarna breekt! De haak mag dus niet buigen, de kabel niet losschieten en de kabellus mag niet losgetrokken worden. Knutsel dus ook niet zelf iets in elkaar, maar gebruik alleen
orginele kabels die voor een losbreekreminrichting bedoelt zijn!
VerlichtingDe stekker is bij de verlichting uiteraard cruciaal. Kijk dus ook elke keer als je aankoppelt of de stekker geen losse draden heeft en dat de kabel, tijdens het rijden, het wegdek niet raakt of beschadigt is. Het kost je een paar seconden maar het kan een hoop ellende schelen. Stel je voor dat de auto achter je niet kan zien dat je remt óf dat je bij aankomst geen koud biertje hebt omdat de koelkast het niet deed
En omdat we dan toch bezig zijn met de elektra controleren we natuurlijk ook even of alle lampjes het doen. Niet alleen de remlichten, richting aanwijzers en gewone verlichting maar ook de mistverlichting en kentekenverlichting. Uiteraard is het ook handig om even te kijken of er wel reserve lampjes aanwezig zijn zodat je onderweg eventueel een lampje kan vervangen.