Wij hebben onze Raclet Safari uit 2008 in 2010 van de eerste eigenaren gekocht.
Het was, en is nog steeds, een hele net wagen waar de vorige eigenaren duidelijk heel zuinig op waren geweest. (ze verkochten hem omdat ze te netjes waren voor een vw en zouden een caravan gaan kopen
)
Na een eerste vakantie hadden we al snel een lijstje van verbeter punten en dingen die wij graag wilde om het leven te veraangenamen.
-Als eerste heb ik de ophanging van de keuken aan de bak verstevigd, die vond ik teveel gaan doorhangen. Dit heb ik gedaan door een stuk stalen hoekstrip van 40 x 40 x 4 mm onder de standaard ophanging te monteren door hem vast te zetten met de moer van de rubber dop. Daarna heb ik een stalen strip erlangs gelast wat ik heb vast gezet op de koker van de bak waarop ook het fietsenrek gemonteerd (kan) worden. Die komt dan dus onder een hoek te zitten waardoor er meer kracht op kan komen te staan. (Zie foto's in de bijlage.)
-Een ander puntje dat irritatie opleverde waren de 4 doppen die in de tent zitten om de stangen van de nok op zijn plek te houden. Die vielen er steeds uit en we zijn er zelfs 1 kwijt geweest (uiteindelijk wel terug gevonden) Die heb ik vast gezet door in het midden een gaatje te boren en daar een boutje doorheen te steken. Aan de andere kant heb ik er een vleugelmoer in gestoken (waar de vleugels vanaf zijn gezaagd dan zijn ze wig vormig) met de smalle kant eerst. Als je de dop dan op zijn plaats stopt en dan het boutje aandraait komt het moertje steeds verder in de dop te zitten waardoor hij vast klemt. Ik heb boutjes gebruikt met een verzonken kop zodat de voorkant van de doppen vlak blijven en het doek niet kunnen beschadigen. (zie foto onderaan)
- In de keuken zit standaard een kraan..... Maar that's it!
Dus waterpompje, slangen en trafo gekocht. Slang in een jerrycan, andere slang ook en hopla "stromend water" vooral makkelijk met tanden poetsen en limonade maken voor de kids. Trafo heb ik bevestigd op de achterkant van het bovenste ladefront en aangesloten op de zelf ingebouwde electra. Zie verderop dit topic. De ladefrontjes zijn ook vervangen voor berken multiplex plankjes.
- Onze gasfles is weg uit het keukenblokje en staat er nu onder. Langere slang monteren met een andere verdamper voor een navulbare fles. En meer berg ruimte in de keuken en de fles tijdens transport in de disselbak. Op de plek waar de gasfles stond een extra lade gemaakt voor het bestek. (Zie foto's in de bijlage.)
-Een ander puntje van kritiek is de onderste rits van de deuren in de voortent. Dit is 1 rits die helemaal los moet als je de voortent helemaal open wilt zetten met de deuren naar het midden toe. Zodat je ze er niet helemaal uit hoeft te halen als je helemaal open wilt hebben. Wij hebben die ene rits laten vervangen door 2 ritsen zodat je vanaf de buitenkanten naar het midden kan openritsen. Op de nieuwe(re) Safari's is dit ondertussen standaard.
-Onder de kleppen in de bak (die kleppen heb ik ook al vervangen voor berken multiplex planken) heb ik gasdempers gemonteerd. Zie het volgende topic;
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11818.0 met foto's.
-Ook heb ik elektra en vaste led verlichting in de bak en de keuken gemaakt. Zie daarvoor het volgende topic;
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=10209.15-Als last but not least heb ik zelf een fietsenrek bovenop de vouwwagen gemaakt. Zie daarvoor het topic over Imperiaal wat voor een buizen?
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11109.0 met foto's.
-Op het wensen lijstje staat nog de keuken poten vervangen voor exemplaren die kunnen schuiven i.p.v. in- en uit-klappen vanaf de onderkant van de keuken. Tegenwoordig ook standaard bij de nieuwe Raclets. De poten moet ik nog even goed bedenken hoe ik dat ga doen. Ik denk er aan om te kijken of ik dat kan doen op de originele manier van de nieuwe Raclets. En wellicht ook nog een led stripje in de keuken.
Groet,
Mattheu.