31
Gepost op: december 09, 2024, 11:35:10 pm
|
Gestart door martjeklap - Laatste bericht door sanderv
|
Maar ergens is je wens dus paradoxaal. Je wil een oldskool camping, maar wel privé sanitair. Klanten gingen steeds meer vragen cq eisen en Nederland is erg goed in alles reguleren. Tel die twee op en het is toch niet zo raar dat we steeds meer camperpark achtig campings krijgen?
|
32
Gepost op: december 09, 2024, 10:49:29 pm
|
Gestart door martjeklap - Laatste bericht door martjeklap
|
ik ben aan het zoeken naar een camping met privésanitair voor in het voorjaar, kom ik vooral campings tegen met tegels of grind op de plek en de camping die mij wel wat leek had zelfs houten vlonders die verplicht onder de klaptent met vast grondzeil gelegd moeten worden en dan nog grind in de voortent. Of een camping die vouwwagens beperkte periodes toelaat omdat als die langer staan het gras beschadigd wordt. Onze ervaring met grind in de voortent (maten afgestemd op caravan voortenten) en graskeien onder de klaptent zijn niet bepaald positief. En dan nog de campings waar geen grondzeil, worteldoek, tenttapijt mag worden gebruikt (wij gebruiken worteldoek onder de klaptent, dat scheelt, als we in Nederland blijven in het voorseizoen, veel tijd met schoonmaken als we weer naar huis gaan. Campings worden steeds meer caravan of camper parken krijg ik het idee, ook de kleine campings.
|
33
Gepost op: december 09, 2024, 09:56:21 pm
|
Gestart door Bonny - Laatste bericht door Alex
|
Leuk. Zal weer gezellig worden.
|
34
Gepost op: december 09, 2024, 09:08:18 pm
|
Gestart door KlapJoeri - Laatste bericht door De klapkar
|
Onze combi van afgelopen jaar.
|
35
Gepost op: december 09, 2024, 11:07:31 am
|
Gestart door Bonny - Laatste bericht door Miekje
|
Ook wij melden ons aan! Bart, Annemieke en Golden Retriever Mica.
|
36
Gepost op: december 09, 2024, 10:01:39 am
|
Gestart door klapkar-mik - Laatste bericht door sanderv
|
Zeker, maar als je een uitdraai bij je hebt, laat je in elk geval zien er goed over nagedacht te hebben. Kan nooit kwaad
|
37
Gepost op: december 09, 2024, 09:57:11 am
|
Gestart door klapkar-mik - Laatste bericht door sammyvannorel
|
Maar uiteindelijk hoeft de topic starter dus maar één ding te doen: hij moet de klapkar aangekoppeld op de weegbrug zetten, met de as van de aanhanger erop en de auto ervoor. Als er dan minder dan 500 kg op de uitdraai staat, voldoet de combinatie gewoon aan de wet. In elk geval in Nederland. Uitdraai van de weegbrug vragen en dan ben je in die zin ok.
Je kunt de klapkar ook laten terugkeuren naar 500 kg, maar uiteindelijk is dat een papieren kwestie. De combinatie verandert er technisch natuurlijk geen spat door en je valt ook niet anders in de wet. Dat is wel het geval als je een combinatie hebt met een aanhanger zwaarder dan 750 kg (eigen kenteken) in een combinatie die net over de 3,5 ton gaat. Dan is terugkeuren wel aan te raden (of nog beter, haal BE), want dat val je binnen de eisen van je B rijbewijs.
Je hoeft zelfs geen uitdraai van de weegbrug te hebben: de politie zal je altijd wegen als ze denken dat je te zwaar bent voor je trekauto. Daar rolt dan vanzelf uit dat je prima 'op streefgewicht' bent.
|
38
Gepost op: december 08, 2024, 06:05:51 pm
|
Gestart door klapkar-mik - Laatste bericht door sanderv
|
Maar uiteindelijk hoeft de topic starter dus maar één ding te doen: hij moet de klapkar aangekoppeld op de weegbrug zetten, met de as van de aanhanger erop en de auto ervoor. Als er dan minder dan 500 kg op de uitdraai staat, voldoet de combinatie gewoon aan de wet. In elk geval in Nederland. Uitdraai van de weegbrug vragen en dan ben je in die zin ok.
Je kunt de klapkar ook laten terugkeuren naar 500 kg, maar uiteindelijk is dat een papieren kwestie. De combinatie verandert er technisch natuurlijk geen spat door en je valt ook niet anders in de wet. Dat is wel het geval als je een combinatie hebt met een aanhanger zwaarder dan 750 kg (eigen kenteken) in een combinatie die net over de 3,5 ton gaat. Dan is terugkeuren wel aan te raden (of nog beter, haal BE), want dat val je binnen de eisen van je B rijbewijs.
|
39
Gepost op: december 08, 2024, 06:05:33 pm
|
Gestart door Alex - Laatste bericht door kimopo
|
Wij verbleven in Alkmaar alwaar we 's middags nog even door 't centrum gegaan zijn.
|
40
Gepost op: december 08, 2024, 05:58:30 pm
|
Gestart door klapkar-mik - Laatste bericht door sanderv
|
"De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs vermelde toegestane maximummassa. Wijze van keuren : Bij twijfel wordt het voertuig gewogen. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport."
Zelf hou ik als richtlijn aan dat de maximale massa van de aanhanger altijd lager moet zijn dan het rijklaar gewicht van de auto.
Dat laatste is heel verstandig, maar geen eis. Bv terreinwagens met een ladderschassis mogen vaak veel meer trekken dan ze zelf wegen. 3,5 ton is geen probleem. En Iveco chassis mogen nog veel meer trekken. Deze busjes van 3,5 ton kunnen technisch aanhangers aan van 12 ton. Niet voor niets waren die zeer geliefd bij de BE combinaties. Maar het eerste klopt dus inderdaad. Met de toevoeging dat er voor het rijbewijs eerst gekeken wordt naar de theoretische maximale massa. Daarna moet bij twijfel de aanhanger op de weegbrug of over de Reich. Ik meen dat agenten die wel bij zich hebben. Maar dan gaan us de echte massa's tellen. Een lege autotrailer van 500 kg mag dus rustig achter de auto van de topic starter. Ook al mag deze tandemasser 2 ton wegen. Of het ook voor het rijbewijs mag, is dus wel een papieren kwestie. Dan wordt de 2 ton opgeteld bij wat de auto maximaal mag wegen en zul je dus snel over de 3,5 ton gaan. En dat geeft weer een paradoxaal gevolg aan: die lege autoambulance kun je met rijbewijs B beter achter een Suzuku Swift hangen, dan achter een Land Rover Defender. Het eerste is legaal, het tweede illegaal...
|
|